hacklink
17. sep
 
Et dårlig valg

Publisert: 14.des.2016 14:59
Oppdatert: 14.des.2016 15:14

Trond Kjernli klager i innlegget sitt 3. desember over at vi som er tilhengere av Vest, skjemmer ut jernbanedebatten ved at vi har har brukt «avisspaltene i store mengder på svartmaling og skremselspropaganda til å fortelle oss hvorfor vi ikke må velge øst».

Da vi er blant dem som har ytret oss, syntes vi dette var ganske urimelig, så vi undersøkte litt: Vi telte opp alle oppslagene i HA fra 1. november til 5. desember. Av 66 oppslag, redaksjonelle og leserinnlegg, talte 26 for vest og 26 for øst. 14 var nøytrale. Av de 26 som argumenterte for Vest, var det 13 som også argumenterte mot Øst. Av de 26 som argumenterte for Øst, var det 16 som også argumenterte mot vest. Tallene viser altså at Kjernli tar feil, det er snarere motsatt. HA har gjort en bra jobb her, selv om vi føler at østtilhengerne har dominert i mediene totalt.

Vi synes svakhetene med Øst har vært lite framme, og vil benytte anledningen til å slutte oss til det Audun M. Jensen skriver i HA 5. desember. Vi vil påpeke:

1. For innbyggerne i Østbyen vil dobbeltsporet og stasjonen i Øst bli en barriere mellom dem og Åkersvika.

2. Siden toget vil gå i åpen trase helt til Furnesvegen, vil det bli mye støy, ikke bare i byggeperioden, men i kanskje 150 år. Dette vil forsterkes av at stasjonen er lagt så høyt foran Vikingskipet.

3. Støyen vil nå både folk i Østbyen og de som bor sør og øst for Åkersvika. Fuglene vil sikkert ikke bry seg stort om togtrafikken og bilene, men de vil nokså sikkert bli forstyrret av alle menneskene som vil vrimler rundt stasjonen hver eneste dag til alle døgnets tider.

4. Tilsvinget fra Rørosbanen mot nord vil tvinge seg fram; enda mer av reservatet tas.

5. Denne stasjonen vil fremme bilismen, også mange av de som har gått/syklet til stasjonen tidligere, vil ta bilen.

6. Sentrum sliter, det ser vi alle. Kan de da være rett å fjerne en av de sentrale faktorene for sentrumsetablering? Det er ikke bare pendlere som tar toget. Mange skal på kurs og konferanser, noen starter/ avslutter en reise, noen skal handle og noen skal bare se på vår vakre by. En liten by med to sentra har vi like liten tro på som JBV.

7. Hva med vårt nasjonale signalbygg, Vikingskipet? Bryr vi oss ikke noe om det lenger? Er det OK at det blir liggende som et middels anneks til en kjempestor stasjon?

8. Hva med alle de næringsdrivende som blir husløse? Og brannstasjonen? Skal vi flytte alle arbeidsplasser til Ringsaker?

9. Til slutt må vi ikke glemme at matjord er noe av det mest grunnleggende vi eier. Børstad og Tommelstad blir kløyvd av traseen i øst, og da får utbyggerne vann på mølla og vil bygge ut resten. I Hamar kan vi velge en trasé uten tap av matjord. Da bør vi velge den, og vi velger den som beholder dagens stasjon, og som heller ikke ødelegger Hamarbukta.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke