hacklink
18. sep
Madrid: Innbyggerne kjølte seg ned i fontenen i Debod Temple parken i Madrid under hetebølgen i slutten av juni.
 
Et eventyr fra virkeligheten
Et eksempel om tog, biler og parker. Fra Madrid.

Publisert: 01.sep.2017 14:22
Oppdatert: 01.sep.2017 14:31

Det er noen tiår siden nå, at noen i bystyret i Madrid foreslo å legge den åttefelts motorveien i sentrum, under bakken. Et stort skritt for byen, men de forsto at dette var trenden som kom. Framtidens byer ville ikke ha jernbanestasjoner eller motorveier midt i smørøyet. De ville heller ha samhold og glede, samlingsplasser, trivsel og fellesskap.

Noen var selvsagt uenige. Det ble kranglet i årevis. De fleste var sikre på at det var lurt å få vekk bilene som skar gjennom sentrum: I mange tiår hadde veien vært en barriere mellom folk og Manzanares, elven som Madrid vokste rundt. De mest nytenkende mente man burde bygge Europas mest ambisiøse parkanlegg, for denne muligheten ville aldri komme igjen.

På en måte hadde motorveien vært en velsignelse i forkledning, mente de: Veien hadde lagt beslag på sentrum så lenge, at nå hadde byen plutselig plass til kontinentets flotteste parkområde. Andre mente det var galskap: Her kunne man jo i stedet tjene hundrevis av milliarder på eiendomssalg. Og så var det de ytterst få, aller mest konservative, som sa: «Kan vi ikke bare beholde motorveien? Den har jo alltid vært der? Og hva er vel en by uten lyden av forbrenningsmotorer?»

Madrid tok sjansen. De «ofret» rask inntjening til fordel for langsiktig trivsel, helse og økonomi. Den første delen av parken åpnet i 2003, den siste for seks år siden. Parken er på ubegripelige 2.700 dekar, omtrent åtti ganger større enn et frigjort areal ved dagens stasjonsområde i Hamar, bare for å ta et tall. Den er tilgjengelig med en rekke underjordiske jernbanestasjoner.

Madrid sa ikke «La oss spare litt av området til en park.» De sa som Marte Svennerud: «Ittno knussel!» Det samme skjer over hele verden. Man kvitter seg med gjennomfartsårer på bakken, og gir folk naturen tilbake. I San Francisco har Embarcadero-veien blitt borte, byen har fått igjen San Francisco-bukta. Seoul har fått tilbake Gaecheon-elva. I Milwaukee, og i the Bronx (Bronx river.) På Manhattan bygde de om ei toglinje til park og i Lima bygde de den om til lekepark. Det notoriske «Shit Mountain» utenfor Tel Aviv, en enorm søppeldynge, har nå blitt til «parkfjellet.»

Verden velger bort trafikk, støy, betong og sviller. Folk vil heller ha naturnærhet og samvær.

I Madrid har de nå bestemt seg for å bygge strender ved elven også. Men Parque Madrid Rio er praktfull allerede: Ti kilometer med rekreasjonsområde, midt i det pulserende urbane livet. Strender, klatreparker og vannparker, sklier, 17 lekeanlegg for barn, gangstier langs elven, 30 kilometer med sykkelstier, treningsanlegg. Alt sbygget med økologi for øyet: tauene til lekeapparatene er for eksempel laget av hamp, for de ville ikke at ungene skulle være omgitt av nylontau og mikroplast. Kafékomplekser og iskremboder, kunstige og naturlige gressplener hvor folk soler seg, og gleder seg sammen.

Og vet du hva? Ingen ser seg tilbake. Ingen sier: «Hvor ble det av motorveien»? Ingen sier «Var det ikke egentlig hyggeligere i sentrum da det var mer støy? Skikkelig by-lyd, liksom? Vi la jo ikke så mye merke til bråket uansett, og Madrid var liksom motorveibyen.» Og ingen sier «Tenk på alle pengene vi kunne spart.» For det å være i dette området, hvor byen møter naturen, i pusterommet mellom den gamle kvartalsstrukturen og den tidløse elven: Det er uvurderlig. Du kan ikke sette noen prislapp på det.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke