16. sep
Jernabne: Figuren viser Hamarbukta med restene av den gamle Skibladnerbrygga (G). Ved A er sporene kommet så dypt at et kulverttak kan legges på i flomsikker høyde (127,4moh). Derfra er kulverten lukket. Ved A ligger kulverten 2,4m høyere enn det gamle 8m-planet og synker nordvestover til B, hvor den går under sommervannstand (123 moh). Ved C er kulverttaket 2m under sommervannstand. E er ny strandpromenade. F er Flomsteinen. D er et forslag til ny plassering av Skibladnerbrygga.
 
Et kompromiss å samles om?
Siden det har kommet innsigelser mot alle fire alternativene som var lagt ut til høring, kan ingen av de to foreslåtte alternativene fra JBV regne med å bli vedtatt i sin nåværende form.

Publisert: 14.nov.2016 13:01
Oppdatert: 14.nov.2016 13:07

Vi har nå endret våre tidligere innspill noe og synes den senkede løsningen i den ytre traseen er mer aktuell enn noensinne:

En slik løsning krever at sporene over Åkersvika legges på østsiden av det gamle sporet, slik at svingen ved Espern kan bli så slakk at svingradien tillater en sporveksler der den ligger ved Lok-stallen i dag. Da kan det være mulig å flytte de foreslåtte sporvekslerne og perrongene opptil 300 meter østover. Vi har nøyd oss med dem 150 meter, slik at perrongene blir liggende som i dag. Sporene på stasjonen er senket en meter lavere enn i dag, til 125 moh.

Fra der perrongen mellom spor 2 og 3 slutter, synker dobbeltsporet med de tillatte 2 prosent nordvestover til Flomsteinen, hvor den vil være over to meter under vann. I bukta innenfor «moloen» er mye av 8-metersplanet fjernet, og strandprofilen følger det gamle jernbanesporet. Det eneste unntaket er utenfor Basarene der det kan bli en liten vik slik det var før jernbanen kom. Litt av den gamle Skibladnerbrygga står igjen.

Rundt stranda er det foreslått en ny strandpromenade, og ny atkomstveg til Tjuvholmen og Espern i forlengelsen av Vangsvegen. Den er ikke i tunnel, en fordel særlig for gående. Mellom denne vegen og stasjonen er det antydet P-hus for biler og sykler, men den plasseringen kan også være andre steder.

Der kulverten er åpen, ca. 200 meter nord for stasjonen, vil en kunne se kjøreledningene, men om 15–20 år vil de kanskje være borte på grunn av ladbare eller hybridtog.

Vi håper dette forslaget kan danne grunnlaget for et kompromiss, noen av fordelene:

• sparer strandsonen

• byens utsiktslinjer og kontakten mot Mjøsa forstyrres i svært liten grad

• tar hensyn til Riksantikvarens innsigelse ved å åpne Hamarbukta, og viser respekt for den gamle kvartalsstrukturen

• bevarer den gamle stasjonsbygningen og de fredete verkstedbygningene

• gir kort vei til stasjonen for alle som bor i byens befolkningstunge sentrum

• all støy fra tog vest for stasjonen forsvinner

• gir ikke to konkurrerende bysentra

• et fåtall bygninger blir berørt, kanskje ingen hvis en legger fjellpåhogget i Nordvikvegen.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke