Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
FOLKEMØTE: Drammens ordfører Tore Opdal Hansen deltok på folkemøtet i Hamar 9. mars 2011.
 
Et stykke unna konsensus
Drammens ordfører ble invitert til det første folkemøtet om Hamars byfornyelse.

0
Publisert: 06.jun.2015 04:00
Oppdatert: 06.jun.2015 08:24

MENINGER

Han fortalte om vektlegging på politisk konsensus og at det var Drammens viktigste suksessfaktor. Debatten rundt jernbanetraseen gjennom Hamar kan tyde på at vi er et stykke unna. Men jeg har til gode å se lokalpolitikere gjøre seg til ubetingede talsmenn for H1 («tilnærmet» dagens trasé), mens flere og flere ønsker å spare vårt største aktivum, strandsonen.

Argumentene for H1 er at det haster med dobbeltspor til byen, slik at ikke andre kommer foran oss i køen. Denne holdningen kan bidra til at Jernbaneverket (JBV) trumfer gjennom sine preferenser, basert på tidsplan og antatt pris, og kanskje en smule prestisje. På den nye Follobanen har diskusjonen gått om stasjon ved Åsland, med et trafikkgrunnlag på 60.000 innbyggere. JBV ønsker ikke det, dels fordi det vil koste åtte milliarder ekstra, dels på grunn av forsinkelser og dels av hensyn til utenlandske entreprenører.

Noen mener tallet er tatt fra løse lufta, og Norconsult har stipulert kostnadene til 1,4 milliarder. De mener heller ikke at det må føre til forsinkelser. Kanskje er det riktige et sted i mellom, men det viser at premissene for tallgrunnlaget kan være så ymse. Nå skal Norconsult bistå JBV med beregningene for Hamar. Det skal bli spennende å se om prisen går ned, eller om alliansen blir for førende.

Selv om noen sentrale politikere er tilbakeholdne på grunn av manglende faktagrunnlag, er det mange av oss «synsere» på banen. For noen er det vesentlig at stasjonen ligger sentralt. Noen trekker Rolf Jacobsenkortet, mens andre igjen mener at vi som ikke ønsker jernbanen i strandsonen helst ser banen på andre siden av Mjøsa.

Lederen av Briskebyen Vel har fått stor respekt for planmyndighetene, i motsetning til da forlengelsen av Ringgata var tema, og han er en mektig mann, siden han i sitt siste HA-innlegg bannlyser innvendinger. Det er derimot gledelig å se at vår lokale representant for den 4. statsmakt, HA, har endret syn og tatt til orde for bevaring av byens viktigste ressurs.

Ordføreren later til å mene at løsningen ligger i H1 med tunnelinnslag ved bryggeriundergangen. Problemet er at det ikke løser det viktigste dilemmaet; kontakten mellom by og vann ved sentrum. Strandsonen blir definert for snevert, fra dagens stasjon til og med Koigen.

Et par HA-innlegg har i det siste vært ledsaget av foto som viser at strandsonen må defineres fra Stangebrua, inkludert Espern og Tjuvholmen. Her er det allerede planer for bygging langs Strandlinjen, mens det enorme sporområdet kan bli liggende som et uforløst potensiale. Stange legger til rette for boligbygging i Ottestad, mens Ringsaker gjør det samme i søndre Furnes. Alle i disse områdene vil stedfeste seg til Hamar. Hamar må finne sine boligområder i byen, og mellom Stangevegen og Mjøsstranda ligger mulighetene for attraktive leilighetsbygg med sjø- og sentrumsnærhet.

Fungerende rådmann Terje Halvorsen har et bra innspill om nedsenket H1 som nærmer seg noe akseptabelt. Å la teknokratene avgjøre kan sikkert være effektivt, men neppe demokratisk. Hva skal vi da med politikere? Mjøsbyen har bedre assosiasjonsklang enn jernbanebyen, og min stemme går ikke til partiet for åpen H1.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke