hacklink
18. sep
 
EUs jernbanepolitikk går ikke på skinner

Publisert: 15.okt.2018 12:24
Oppdatert: 15.okt.2018 13:35

Norge er et langstrakt land. Vi er helt avhengige av en ryddig organisering av jernbanetilbudet vårt. Derfor vil en tilslutning til EUs jernbanepakke IV være en dårlig løsning for oss, i motsetning til det regiondirektør Jon Kristiansen i NHO Innlandet hevder i sitt debattinnlegg i HA 5. oktober.

Jernbanepakke IV skal opp til behandling på Stortinget i løpet av året.

LES OGSÅ: Jernbanepakken er ikke bra for Norge

Senterungdommen mener man da burde bruke vetoretten i EØS-avtalen, og at voteringen må skje etter Grunnlovens paragraf 115 med krav om tre fjerdedels flertall.

Jernbanepakken er en liberalisering av persontrafikken, og overfører nasjonal myndighet til ERA (European Union Agency for Railways).

Å slutte seg til dette vil i praksis gjøre hovedtrekkene i regjeringen sin jernbanereform irreversible. Det vil i så fall være en katastrofe for persontrafikken i Norge.

Essensen i pakken er å sikre mer konkurranse mellom selskap som driver persontransport på bane. Dette innebærer oppstykking av ansvaret for jernbanen.

Hvis det er en ting som virkelig ikke trengs, er det nok en ansvarspulverisering - med mindre målet er å gi passasjerene et dårligere tilbud og få mindre godstrafikk over på skinner.

LES OGSÅ: Jernbanepakke 4

Oppstykking av ansvaret for persontrafikken gjør det vanskeligere å samkjøre tilbudet. Et godt eksempel er England, der privatiseringen av jernbanen har skapt dyrere og mindre pålitelige jernbanetjenester.

Man trenger ikke å være rakettforsker for å se at flere aktører gjør organiseringen betraktelig vanskeligere.

Den skinnegående godstrafikken gikk ned som en følge av jernbanepakke II. Dette er stikk i strid med målsetningene som er satt, og er negativt sett ut ifra både hensyn til klima, trafikksikkerhet og næringsutvikling.

I stedet for å satse på en meningsløs privatisering burde man bruke ressurser på å investere i den jernbanen vi har i dag.

Fokuset burde rettes mot å ferdigstille tiltak som elektrifisering av Rørosbanen og Solørbanen, utbygging InterCity og nye godsterminaler, som allerede ligger inne i Nasjonal Transportplan (NTP).

Med en målrettet satsing kan vi utvikle fremtidens jernbane, i stedet for å ta ti skritt tilbake ved å privatisere.

Privatisering av jernbanen er i bunn og grunn ideologisk politikk som vil gi kundene et dårligere tilbud, skape kaos på norske strekninger og bidra til et økt byråkrati rundt anbudsprosesser.

Samtidig kan vi, ved å slutte oss til jernbanepakke IV, skape press på arbeidstider, ansettelsesforhold og kjøre- og hviletidsbestemmelser.

Økt konkurranse er ikke svaret på dagens utfordringer på jernbanen - derfor kommer Senterungdommen til å kjempe for at Stortinget bruker vetoretten når pakken skal opp til behandling.

Det er nå vi har muligheten til å si nei til mer meningsløs liberalisering, og ja til en sterk norsk jernbane. Denne muligheten må vi ikke la gå fra oss.


 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke