17. sep
 
Faglige krav og læreryrket

0
Publisert: 14.apr.2015 04:00
Oppdatert: 14.apr.2015 08:02

Kunnskapsministeren har intensjoner om å heve faglige opptakskrav for søkere til høyskolenes lærerutdanninger. Dette er allerede gjort for matematikk. Kunnskapsministeren uroer seg over den faglige kvaliteten hos mange av de som søker seg til lærerutdanning, og de som allerede har gått inn i dette yrket. Det gjelder særlig i grunnskolen for fagene matematikk, norsk og engelsk.

Går man en del tiår tilbake i tid, kunne lærerhøyskolene skilte med studenter som hadde svært gode resultater fra videregående skole, og betydelig bedre enn det som er tilfellet i dag. Dette var også en tid da mange lærere i ungdomsskolen hadde grundig fagutdanning i de fagene de underviste i. En fagutdanning mange av dem hadde fra universitetene. I dag rekrutterer grunnskolene, med unntak i de store byene, få lærere som kan rubriseres inn under denne kategorien. I dag er det også slik at 1/3 av søkerne som blir tatt opp ved lærerhøyskolene, ikke fullfører sin utdanning. Å bryte slike studier i tidligere tider var ganske uvanlig. Dette henger trolig sammen med at lærerhøyskolenstudentene før hadde et sterkere faglig grunnlag fra tidligere skolegang.

Grunnen til at den faglige kvaliteten på søkerne til lærerhøyskolene har falt mye, henger sammen med to forhold ved læreryrket: Lønn og arbeidsbetingelser. Lærere tjener nå betydelig mindre sammenlignet med de fleste andre yrkesgrupper enn de gjorde for 40 år siden. Dernest er det slik at læreryrket er blitt offer for skolepolitikeres, rådmenns og skolemyndigheters New Public Management-strategi. Det er ment å skulle effektivisere skolens virksomhet, men virker i virkeligheten ofte i motsatt retning, særlig i forhold til det å skape et skolemiljø med effektiv læring og trivsel.

NPM har i stedet utviklet seg til å bli et styringsregime fylt av rapporteringer og utviklingstiltak som er lite fruktbare i forhold til utfordringer som elever og lærere daglig står overfor. NPM har også avfødt et sitt eget temmelig floskelpregede og til tider svært upresise nomenklatur som skaper mer forvirring og oppgitthet enn klargjøring og reell framdrift blant aktørene på gulvet i skolen.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke