hacklink
18. sep
 
Fakta og følelser
Jernbanedebatten

Publisert: 10.mai.2016 04:00
Oppdatert: 10.mai.2016 11:42

Jeg går ofte forbi Vikingskipet fra Vangsvegen til Stangevegen, og jeg fornærmer vel ingen når jeg sier at dette ikke er Hamars vakreste område. Det framstår som et kaos av næringsbygg, parkeringsplasser, brakkelandsbyer og veier. Og sannelig er det ikke en jernbane her allerede. Rørosbanen slynger seg fram langs skraphaugene, og det skal den fortsatt gjøre.

Jeg mener at hver kvadratmeter ny jernbane vil bidra til en oppgradering av området. Jeg hadde derfor håpet at Jernbaneverket ville ta hånd om alt sammen. Skuffelsen er derfor stor når jeg i innlegget til Rolf Berntsen i HA 2. mai, leser at stasjonsområdets behov nå er redusert fra 14 til bare 12 fotballbaner. Omtrent på nivå med alternativet i vest, må vite.

Berntsen er opptatt av høyden på stasjonen ved Vikingskipet. Dette trenger vi ikke krangle om. 20. april 2016 hadde nettredaktør Berntsen på Dobbeltsporsnarest.no et sitat fra Sverre Setvik i Jernbaneverket, og her sto det: «Han opplyser at Jernbaneverket står fast ved at sporet uansett trase skal ligge på kote 128 meter.».

Da vet vi det. I tillegg vet vi at Vikingskipet selv har sitt gulv på kote 126 meter, og bygget er 36 meter høyt. Vi kan således berolige alle med at jernbanen uansett ikke blir noe rungende anlegg i området.

Når det gjelder strandsonen ved Vikingskipet, er denne lite brukt i dag. Om sommeren er det noen rumenere som camper i gresset her, det er noen unger som er ute med fiskestanga, og det er noen eldre som er ute i kanoen. Ingen av disse vil bli berørt av en ny jernbanestasjon ved Vikingskipet. De kan alle fortsette sine aktiviteter akkurat som før.

Det er næret en bekymring for at den nye jernbanestasjonen vil gjøre innhogg i parkeringsplassene for Vikingskipet. Det er korrekt, og det er slik det skal være i henhold til IC-satsingen. Et felles suksesskriterium for Vikingskipet som nasjonalanlegg, for IC-utbyggingen, og for verdens klima, er at Vikingskipet i 2030 skal ha flere besøkende enn i dag, men det skal være mindre behov for parkeringsplasser. For tilstrømningen skal i større grad enn i dag komme fra hele Østlandet, og de skal komme med tog. Derfor vil en stasjonsplassering ved Vikingskipet være helt ideell.

For jernbanestasjonen vil behovet for parkeringsplasser være større enn i dag. 1. juni skal JBV legge fram sin utredningDette vil de gjøre ut i fra det ansvar etaten har med hensyn på jernbaneutbyggingen; sikkerhet, risiko, gjennomføringsevne, driftseffektivitet, kostnad. I denne sammenheng føler jeg meg trygg på at øst blir anbefalt. Med eller uten selskap av andre alternativ.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke