Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
3 km-boksen: Hamar sentrum er rammet inn av Mjøsa, Furuberget og E6. Det er grovt sett en 3x3 km boks. I et fremtidsperspektiv vil alt innenfor være sentralt, bymessig utviklet og tilgjengelig med sykkel og frekvent kollektivtilbud.
 
Fakta om togtrafikk internt i Innlandet
TRASÉ: I forbindelse med Bylab er BaneNOR i Hamar en uke til ende. Regjeringen har ennå ikke klart å skjære igjennom og vedta østlig trasé på Hamar og BaneNOR ser ut til å fortsette sin kampanje for vestlig trasé mellom sentrum og Mjøsa.

Publisert: 27.jun.2018 13:48
Oppdatert: 27.jun.2018 14:00

Derfor er det nødvendig å ta livet av en del myter som florer i propagandakrigen. BaneNOR og flere har vært opptatt av at dobbeltspor og sentral stasjonsplassering i Hamar skal styrke kollektivtrafikken lokalt og redusere bilbruk mellom tettsteder på Hedemarken. Statistikk fra NSB viser at det i 2017 var 1900 overganger mellom Rørosbanen og Dovrebanen (5 reisende per dag), mens totalt 31.400 personer reiste internt mellom stasjoner på strekningen Lillehammer til Gardermoen (86 personer per dag). Hvis vi ser dette i forhold til antall reisende henholdsvis på strekningene Røros-Hamar og Lillehammer-Drammen, så utgjør det bare 0,63% og 0,58%. Vi snakker om 6 promille av trafikken nevnte strekninger!

Hus står der de står i perspektiver på 100 år pluss og folk bor der det er boliger. BaneNOR kan ikke tvangsflytte folk til ikke eksisterende boliger i sentrum. Når modeller for Oslo og lignende byer brukes for å planlegge stasjonsplassering i Hamar blir det veldig feil. De som tar toget til og fra Hamar reiser hovedsakelig til og fra Gardermoen, Oslo eller enda lenger. Da har det veldig lite å si om det er 1 eller 3 kilometer til stasjonen. Hvis toget er et godt alternativ kommer folk seg dit enten det er kollektivt eller de blir kjørt. Det som antagelig ville gitt den høyeste passasjerveksten er et godt parkeringstilbud for sykler og biler, slik det er for eksempel på Lillestrøm og mulighetene øst åpner for med Intercity tog fra Elverum direkte til Oslo.

I forhold til funksjon som knutepunkt, med alle større innfartsårer på riktig side av sentrum og med gode parkeringsmuligheter, burde Vikingskipet være et bra stasjonsalternativ. BaneNOR henviser stadig til «Nullvekstmålet» for persontransport med bil. Det må sees i en helhet. Hvis flere tar toget på lange strekk så er nettoeffekten fortsatt positiv selv med en kort biltur inn fra Ilseng, Jessnes Vang, Veldre eller hvor det måtte være.

I Hamar handler det om å bygge videre på den kompakte byen. Den lille boksen som utgjør Hamar-halvøya har stort potensial for sykkel- og kollektivtrafikk. Det er positivt at BaneNOR deltar en hel uke på Bylab. Alle bør ta en tur innom i kjelleren på Triangelgården hvor golvet for anledningen er et flyfoto av Hamarhalvøya! Håpet er at BaneNOR, der de står og svarer på spørsmål bokstavelig talt midt på bykartet i en kjeller midt i hjertet av byen, også vil forstå at det handler om en helhet og forholdene slik de faktisk er her i Hamar og omegn. Her hvor noen bor spredt og er avhengig av bil og hvor vi ikke ser noen konflikt mellom det og ambisjonen om å utvikle et utstillingsvindu av en miljøby!

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke