Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
SPOR: Hvor skal de framtidige sporene gjennom Hamar gå.
 
Fakta, strategier, økonomi og hjerte
Jernbanekorridor! Hvor? Når? Kostnader?

0
Publisert: 20.aug.2015 04:00
Oppdatert: 20.aug.2015 07:20

Samferdsel er viktig for ethvert menneske, familie, bedrift, kommune og land. God samferdsel gir frihet og trygghet for enkeltmenneske og muligheter for dem som griper dem. Derfor er samferdselspolitikk viktig.

Når beslutninger skal tas er det avgjørende å bygge på fakta, strategier, økonomi og hjerte. Hamar Frp vil avvente sitt valg av korridor til Jernbaneverkets konsekvensutredning foreligger, fordi den vil gi oss fakta om konsekvenser og muligheter.Hamar Frp har programfestet at partiet ønsker en framtidsrettet jernbanetrasé med sentrumsnær stasjon. En trasé som best mulig ivaretar de gode bomiljøene i Hamar og som i størst mulig grad går i tunell.

Korridor 1. Vest dekker det Hamar Frp har programfestet og er kanskje alternativet som best lar seg realisere. Dette valget vil sannsynligvis gjøre prosessen med å få to spor til Hamar raskere. Befolkningen vil fortsatt kunne benytte byens vakre og historisk viktige jernbanestasjon, selv om sporet kanskje blir lagt under bakken når utbyggingen videre mot Moelv en gang starter. Det er viktig for Frp å få mest mulig av traséen i tunnel for å bevare gode bomiljøer og ivareta viktige rekreasjonsområder.

Korridor 2. Midtre er det alternativet som sannsynligvis best dekker det som står i FrP sitt program, men samtidig er det alternativet som færrest har tro på lar seg realisere. Hamar Frp forventer at Jernbaneverkets konsekvensutredning vil gi svar på om det lar seg realisere.

Korridor 3. Øst er det alternativet som minst samsvarer med det som er programfestet i Hamar Frps program. Stasjonen blir liggende utenfor dagens sentrum og store arealer i nærhet til Vikingskipet og viktige våtmarksområder kan bli båndlagt til ny trasé. Følgekostnadene for en allerede meget anstrengt kommuneøkonomi kan bli store i forbindelse med å flytte sentrum østover. Viktige rekreasjons-, natur- og boligområder vil bli sterkt berørt da store områder må omreguleres. Hamar Frp vil også her «lytte» til jernbaneverkets utredning og vil derfor ikke helt avskrive alternativet.

Hamar Frp vil se jernbaneutbyggingen igjennom Hamar i sammenheng med en mulig elektrifisering av Rørosbanen, noe som kan avlaste godstransporten igjennom Hamar. En annen viktig utredning som påvirker Hamar er muligheten for å knytte Gjøvikbanen med Dovrebanen, noe som også kan avlaste gjennomgangstrafikken igjennom Hamar. En slik knytning vil i tillegg kunne gi rom for et framtidig lokaltog som trafikkerer Gjøvik, Moelv, Brumunddal, Hamar, Løten/Elverum alt. Stange/Tangen og dermed forsterker arbeidsmarkedsregionen med Hamar i sentrum.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke