15. sep
Illustrasjon: Figuren er en modifisert utgave av Bane NORs skisse i Tegningshefte Hamar fra 2016. De har vist sporet for sin høge kulvert fra vest i Hamarbukta til Bispehaugen. Bane NORs kulvert er tegnet blå for sporhøyden, og har en stiplet linje for taket. Den «enda mer senkede kulverten» slik vi skisserer den, er farget rosa. Den grønne streken er fjellpåhugget for den høge kulverten, og den enda mer senkede kulverten vil få fjellpåhugget før Bryggeriundergangen.
 
Faktaopplysninger eller skremsler?

Publisert: 29.nov.2018 11:18
Oppdatert: 29.nov.2018 13:55

I et tidligere svar til oss skrev folkeaksjonens leder Geir Smebye: «Selv har vi bestrebet oss på å basere våre innlegg på fakta.» Når han i sitt svar til vårt siste innlegg skriver at vi kommer med skremsler, kan det virke som om han ikke ser den faktabaserte informasjonen i innlegget vårt. Vi ønsker å opplyse folk om at også øst-alternativet har sine ulemper, noe vi synes kommer alt for lite fram i diskusjonen. Og vi kan vel være enige om at vi på en faktabasert måte bør diskutere det vi er uenige om?

Smebye skriver at han har sett løsninger for øst som bevarer både mange parkeringsplasser og brannstasjonen. Vi tviler ikke på at han har sett dette, men er de basert på jernbanetekniske, hydrologisk og økonomisk gjennomførbare fakta?

På tross av at Smebye er imot skremsler, prøver han å skremme folk i Hamar med en løsning i Vest som er forlatt. Det første forslaget fra Jernbaneverket hadde i sin tid bru over Hamarbukta og en åpen skjæring til litt forbi Maxi. Men bru er forlatt (takket være Erna), og tilbake står forslaget om en senket kulvert. Bane NOR kom først med et forslag i 2016, men i forslaget fra juni 2017 var kulverten senket ytterligere.

Den opprinnelig høge kulverten til Bane Nor skulle gå inn i fjelltunnel ved Karl Jemtes gate og komme opp igjen på Jessnes. Den senkede kulverten fra Tilleggsmeldingen i juni 2017 ble ikke ledsaget av tegninger nord for Hamarbukta. I vårt forslag for en ytterligere senket kulvert har vi beregnet at den kommer mer enn fire meter dypere enn 2016-kulverten, og som den vedlagte figuren viser, vil den ligge i fjell fra Hamarbukta og vestover Koigen, og gå inn i fjelltunnel før Bryggeriundergangen, før den kommer ut igjen ved Jessnes.

Denne løsningen forutsetter at de grunnundersøkelsene BN har gjort med radar fra helikopter, er riktige. Etter det vi forstår, skal BN i gang med grunnboring og videre undersøkelser i løpet av vinteren, noe som selvsagt er viktig for den endelige vurderingen av både øst og vest.

At planleggingsdirektør Lars Eide sier at en dypere kulvert er dyrere, mener vi blir oppveid av at den raskere kommer under fjell, og dermed ikke kommer i konflikt med bebyggelse på bakken over. Man slipper ganske enkelt å rive hus. Når Smebye også i dag snakker om en åpen kulvert nesten helt fram til Maxi, er det ikke faktabasert informasjon, vi vil nok heller kalle det skremsler.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke