Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
 
Fare for forsinkelse

Publisert: 02.jul.2015 04:00
Oppdatert: 02.jul.2015 08:31

Det vises til HA 25. juni, med Jernbaneverkets reaksjon på forslaget fra Pensjonistpartiet, om å måtte utrede «en senket variant av dagens jernbanetrasé gjennom Hamar». Ifølge artikkelen kan det føre til forsinkelser av utbyggingen. Det anses ikke som realistisk, blant annet fordi mange spor må senkes i en vanntett konstruksjon på Hamar stasjon, som blir svært kostbar.

I artikkelen uttaler både Arbeiderpartiet og Høyre at det er uaktuelt å støtte et forslag som ikke holder framdriften.

Pensjonistpartiets forslag synes å være omfattende og bør kunne reduseres i omfang, om siktemålet med forslaget er å endre traséen H1 over Hamarbukta, som Jernbaneverket har som sitt førstevalg.

Rådmannen mener i en artikkel 29. mai at en variant hvor banen senkes i en tett kulverttunnel nord for dagens stasjon bør vurderes nærmere. Jeg har tidligere redegjort for et lignende forslag med nedsenket betongkulvert fra stasjonsområdet til tunnelpåhugget ved Bryggeriundergangen. Kulverten anlegges langs veien sør for eksisterende togtrasé, unntatt der traséen går nord for «Erichsenhuset». Fordelene med et slikt alternativ er etter min mening følgende:

• Eksisterende stasjon beholdes.

• Rørosbanen med godstrafikk og de fleste spor berøres ikke.

• Togtrafikken hindres ikke av anleggsarbeidene.

• Traséen knyttes enkelt til tunnel under Hamar vest.

• Nåværende spor kan tjene som gjennomkjørings-/museumsspor.

• Kulverten kan tjene som flomvoll opp til dagens sporhøyde ved åttemeterplanet, som aldri er blitt oversvømmet.

Grunnen til at jeg håper denne utgaven av «senket variant av dagens jernbanetrasé gjennom Hamar» kan bli med videre i planleggingen som H1c, er fordi jeg tror at alternativet ingen vil ha - Vestre H1, blir «vinneren». Midtre H2 og Østre H5 inkluderer for mange usikkerheter, som vil medfører større kostnader og lengre prosjekterings- og byggetid enn alternativet Vestre H1.

Om politikerne mener det er uaktuelt å støtte forslag som ikke holder framdriften, bør de derfor sørge for at mer enn ett alternativ for framføring over Hamarbukta er med videre i planleggingsprosessen. Her vil H1c med tunneltilknytning være en verdig konkurrent til H1a uten, både kostnads- og framdriftsmessig. I tillegg og viktigst - den traséen vil ikke ødelegge utsikten utover Hamarbukta eller badeplassen Koigen.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke