15. sep
E6: Farlig å stoppe i anleggsområdet på E6.Foto: Christian E. Bergheim
 
Farlig stopp på E6
Skummel stopp på E6. Marianne Mittet Solbraa i Trygg Trafikk har plutselig fått opp øynene for hvor farlig det er med stopp på E6 i anleggsområdet.

Publisert: 22.jun.2018 13:21
Oppdatert: 22.jun.2018 14:17

Jeg har savnet deg i forbindelse med hvor farlig det er å få stopp på E6 Dal til Kolomoen i Stange.

I anleggsområdet er det lav fart og enda ropes det et varsko. Det varsko har jeg kommet med når det gjelder E6 Dal til Kolomoen. Jeg har i to brev til Vegdirektoratet med kopi til Statens Vegvesen spurt hva de vil gjøre med lyset på nevnte strekning. I begge steder er det smalt og ingen steder å parkere dersom en får stopp. Begge steder må det parkeres i veibanen. På strekningen Dal til Kolomoen er det ingen veiskulder å stoppe på. Da er eneste løsningen lys.

Les også: Dette gjør du hvis du får full stopp på E6.

Hva har lyset på Dal til Kolomoen med anleggsområdet Kolomoen til Moelv å gjøre? Jeg savnet Trygg Trafikk når jeg startet skriveriet angående lys og veiskulder på strekningen Kolomoen til Moelv. Jeg følte da at jeg stod helt aleine, men det er nå vedtatt at det skal bli ordentlig veiskulder og full belysning. Nye Veier hadde i utgangspunktet tenkt å videreføre den standarden det var på strekningen Dal til Kolomoen videre fra Kolomoen til Moelv. Med hastigheter på 110 km uten veiskulder er 110 km Galemattias. Faren ved påkjørsel bakfra ved eventuell stopp er stor. Nå skjer det der det bare er 70 km. Tenk om en påkjørsel bakfra i 110 km.

Jeg håper nå at Trygg Trafikk tar et tak for å få montert lys på strekningen Dal til Kolomoen. Det vil føles rart å kjøre fra Oslo og nordover. Lys og brei veiskulder fra Oslo til Dal. Mørkt og ingen veiskulder fra Dal til Kolomoen. Full belysning og veiskulder fra Kolomoen til Moelv. For det første er det ikke lov å kjøre i 110 på nærlys. Du skal kunne stoppe på den avstanden lyset på bilen lyser. De lyser ca. 50 meter på nærlys/blend. Da er lovlig hastighet bare 60 km. Dette må det gjøres noe med. Skal en kjøre lovlig på nevnte strekning kan hastigheten bli et kengurukjør. 110 km er lovlig når du kjører på langlys og så må hastigheten ned til 60 når du slår over på nærlys. Slik er det ingen som kjører.

Disse to henvendelsene til Vegdirektoratet og Statens Vegvesen har ikke medført et svar en gang. Kanskje Trygg Trafikk skal få opp øynene og støtte meg og bilistene i at det må settes opp lys på strekningen for å unngå påkjørsler bakfra. Da venter jeg på et utspill fra Trygg Trafikks Marianne Mittet Solbraa og gjerne fra de to andre nevnte.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke