Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
FEIL: For Ole Elias Holck blir det feil å bruke kors som underlag i den nye klatreparken ved Domkirkeodden.
 
Feil å bruke kors i parken
KOS: Klatreparken på Domkirkeodden vil formidle kirkehistorie. Det er prisverdig.

Publisert: 05.jul.2018 10:44
Oppdatert: 05.jul.2018 10:51

Tidligere domprost

Alexander Gamme har lagt gode tanker og ideer i prosjektet. Men fungerer det? Oppfatter barna som leker seg i klatreparken poengene og ideen? Mine observasjoner tilsier at barna ikke leser informasjonen oppe i trærne. Forståelig nok. Temaparken forblir god trim og spennende opplevelser. Det er vel og bra.

Men hvorfor så bruke kors som balanse-elementer og historieforteller? Undergraver ikke dette respekten for korset som et tungt kristent symbol?

«Jeg tegner deg med det hellige korsets tegn», sier presten ved dåpen. Korset er i kristen tro bilde på Herren selv. Det hellige kaller både på respekten og ærbødigheten. I den kristne kirke brukes korset både i tilbedelsen og som en trosbekjennelse. Hamardomen ble bygget med korset som grunnplan. Slik ble det understreket at man trådde inn på hellig grunn. Det kalte på høytid, ydmykhet, alvor og tilbedelse.

Respekten for det hellige har avtatt med årene. Slik respekten for mangt og meget er borte. For meg handler respekten for de hellige symboler og vår kulturarv, om dannelse. Når respekten og forståelsen blir borte, svekkes dannelsen. Domkirkeodden skal formidle viktig norsk og kirkelig kulturhistorie. For meg betyr det at de også skal bidra til å styrke respekten og ærbødigheten for viktige hellige symboler, ideer og tradisjoner.

Vi trenger det hellige mellom oss. Det er med å gi oss viktige dimensjoner i livet. I klatreparken er imidlertid korset blitt til en rekvisitt. Det mener jeg er med på å undergrave respekten og betydningen av korset. Det har samtidig fått en rolle det aldri har hatt. De to typer kors skal ifølge klatreparken, illustrere to tidsperioder, – den katolske tid og den lutherske. Den katolske tid er tiden med det frodige kløverkorset, mens den lutherske reformasjon er karakterisert med et nøkternt, «kjedelig» latinsk kors. Det er og forblir en konstruksjon. Vår lutherske kirke bruker kløverkorset i sitt våpen fordi det nettopp er en tradisjon som går tilbake til 1500-tallet. (sml. våpenskjoldene til Gran og Valle kommuner)

Det finnes et utall av kors. De er ikke markører for tidsperioder men for tro, overbevisning og tilbedelse. Korset med alle dets former og rike bruk, utfordrer til refleksjon og undring. Men å bruke korset i en klatrepark på Domkirkeodden, om enn med de beste intensjoner, blir for meg feil. Oppgaven for en seriøs kirkehistorie- og kulturformidling må snarere ha som mål å revitalisere respekten for de hellige symboler.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke