16. sep
 
Festivaler en risikosport
Festivaltid: Når det er mer mygg enn mennesker på en festival, da er det ikke full klaff.

Publisert: 28.aug.2015 04:00
Oppdatert: 28.aug.2015 07:08

Tømmmerstock, Stoppested Verden og Middelalderfestivalen ser ut til å være vinnerne i årets festivalsommer på Hedmarken. De store ble enda større, og de små tilvarende mindre. Nå nærmer det seg tid for sluttoppgjør.

For med helgas Tangen Rock settes en foreløpig sluttstrek for festivalsommeren, selv om stangesokningene fortsatt har igjen å feire kønnbandets pris om et par uker. Det som så langt kan slås fast, er at å drive festival er ingen strak veg til det himmelske. Snarere tvert imot, det er et høyst lunefullt terreng å bevege seg inn i.

Forrige helg sto arrangøren av Under brua og speidet langt etter publikum. Det vil si at de som var der, koste seg som alltid, men veldig mange var de ikke. Festivalsjef Jan Egil Løvbak fortalte til HA at de hadde håpet på det dobbelte på lørdagskvelden. Og mange hadde håpet på bare en kvartpart av all myggen.

Helga før var det arrangøren av Summerfade utenfor Vikingskipet som lurte på hvor publikum ble av. 1.500 innenfor portene var ikke så ille, men ifølge festivalledelsen var det ikke i nærheten av så mange billetter som var blitt solgt.

«Dette er sinnssykt fett ass! Men hamarsinger så dødstreige», lød visdomsordet fra en navnløs partyløve til HA utpå kvelden. Og det er kanskje noe i at vi på Hedmarken ikke er de første til å hekte oss på det nye.

Men vi hekter oss desto bedre til det velkjente. For helga før Summerfade trakk Tømmerstock 10.000 mennesker til torget i Brumunddal, med folk som Åge og Sambandet og CC Cowboys på artistlista. Og med det innfridde Tømmerstock som sommerens festivalfavoritt i regionen.

Så det går ikke an å snakke om en dårlig festivalsommer. Men det er ikke lenger garantert at festivalbobla flyr til himmels, slik det så ut for noen få år siden.

Det var den gangen HA utnevnte Hamar-regionen til norgesmestre i festival. Da telte vi ti festivaler med stort og smått, og festivalstøtte var en åpenbar kommunal satsing. I 15 år, for det startet allerede i 1999, handlet Hamars festivalhistorie om en stadig opptur, med Hamar Music Festival som selve flaggskipet. Så satte kommunen bremsene på, og strøypet festivalstøtten betraktelig. Desto større ble spenningen i forkant av årets festivalsommer. Ville arrangørene fortsatt holde koken?

I begynnelsen av mars kom det første svaret. «Vi har tatt så mye personlig risiko at vi ikke lenger tør satse,» sa Jørn Nielsen til HA. Dermed ble det ingen Hamar Music Festival i år. Og det gjenstår å se om det blir noen neste år.

Sommerens første festival, AnJazz, merket også at støtten var kraftig redusert, og bød på et program som i antall konserter var bare halvparten så stort som i fjor. Men publikumsoppslutningen var god, og selv i redusert størrelse viste AnJazz-publikumet at hamarsinger ønsker en jazzfestival.

Noen uker senere viste det seg at folk også vil ha en Kirsten Flagstad-festival. Riktig nok hadde ikke arrangøren nok penger til å arrangere en eneste konsert i salen i kulturhuset som bærer Kirsten Flagstads navn. Men når 2.000 mennesker samler seg på Stortorget for å lytte til en operakonsert, er det klart at dette er også noe som i høyeste grad folk vil ha.

Men sommeren viser også at vinnerne er de som tilbyr ei bredest mulig pakke, og ikke bare konserter. Verken Stoppested Verden eller Middelalderfestivalen er egentlig musikkfestivaler, selv om musikk er et viktig element. De er først og fremst bredt sammensatte opplevelsesfestivaler, med mat, boder, og aktiviteter av flere slag enn en nærmest kunne tro fantes.

Så kan en alltids innvende at vinneren Tømmerstock er en tradisjonell musikkfestival. Men det er noe eget med brumunddølene. For i Brumunddal er det for tida en særegen fellesskapsfølelse som råder, og så snart det skjer noe på torget, kommer alle for å oppleve fellesskapet.

I fjor var det Prøysenfestivalen som var den største av dem alle. Og Prøysenfestivalen er nettopp en bredt sammensatt opplevelsesfestival. Og opplevelsene trakk masse folk i år også. Det var oppmøtet om konsertene og teaterforestillingen på kveldstid som sviktet. Så kanskje må det tenkes andre typer arrangement også på kveldstid enn bare de tradisjonelle konsertene? For det er ingen grunn til at Prøysenfestivalen ikke skal fortsatte å være en av motorene i festivalsommeren.

Etter vårens AnJazz oppsto en debatt om tilbudet til ungdom i festivalbyen. For var ikke festivalene i hovedsak forbeholdt de voksne?

– Gjør noe selv, repliserte de voksne. Og det gjorde ungdommen med miljøfestivalen Mylder i Hamar park på tidligsommeren. Det ble ikke akkurat noen publikumsvinner, men noen hundre kom det da. Og modellen var nettopp basert på koblingen av musikk og opplevelser.

En annen nykomling i år, var Summerfade. Og i motsetning til den ganske stillferdige Mylder, sørget Summerfade for å holde Hamars voksne befolkning våkne helt til tolv om natta. Det var vel nærmest de heteste festivalkveldene vi opplevde denne sommeren, selv om folk satt på terrassene sine både på Ridabu og i Bekkelaget og rev seg i håret som på forhånd var tynt allerede.

Men hvem vet, kanskje er til og med Summerfade tilbake om et år? For den som skal drive festival i Hamar, må tåle en på trynet en gang iblant. Det er mulig det er en del av moroa.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke