Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
 
Fifty shades of Anna i Ødemarka
Bestselger: Det som kreves er en god idé som ingen andre har skjønt er god, effektiv markedsføring og en dugelig dynge med flaks.

Publisert: 20.feb.2015 06:30
Oppdatert: 20.feb.2015 07:16

Noen ganger kan det i hvert fall virke så enkelt som det, men er det selvsagt ikke. For det mest fascinerende ved en bestselger, er at den alltid er aldeles uforutsigbar. Og det som alle synes jevnt enige om, er at det i hvert fall ikke går an å planlegge en bestselger - og få det til. For det er bare ikke slik det fungerer.

Da ryktene om fenomenet «Fifty Shades of Grey» først dukket opp her til lands, kunne en få inntrykk av at det var noe som hadde dukket opp nærmest over natta. Men det var det langt ifra. For en forløper til bøkene ble ifølge Wikipedia skapt som en fanfiksjon med tittelen «Master of the Universe», inspirert av Stephenie Meyers «Twilight» og utgitt anonymt og episodevis på diverse nettsteder. EL James la det senere ut på sine egne nettsider, skrev det om til en trilogi og la også den ut som e-bok. Og gradvis spredte ryktet og salget seg, inntil rettighetene til bokserien ble overtatt av Vintage Books og det tok av for alvor. For da sto maskineriet klart til å ta det til himmels.

New York Times skal ha registrert et salg på rundt hundre millioner eksemplarer, men slike tall er det uansett umulig å fatte noe av. Men det må være nesten skummelt mange bøker.

Da bølgen rullet inn over Norge, var terrenget allerede ryddet klart for storinnrykk. For nordmenn er som alle andre; vi tenker som så at det som alle andre i verden leser, er sikkert så bra at vi må lese det også.Men før det internasjonale salgsmaskineriet fikk sving på hjula, hadde det vært gjort et grundig arbeid, blant annet på sosiale medier, som la grunnlaget for den vanvittige og - det må sies - uforståelige suksessen. For godt skrevet, det er den ikke. Det kan vi i det minste trøste oss med, alle vi som aldri i livet noensinne vil få trykket 63 millioner bøker i løpet av sju måneder. Og så kan vi kanskje tenke at vi ville i hvert fall ha skrevet det bedre enn hun derre James, om vi bare hadde tenkt på det før, noe vi ikke gjorde.

For her til lands tenker vi i litt andre typer bestselgere. Og fra studenten Ana i «Fifty shades» er det en temmelig drøy avstand til vår egen Anna - hun i Ødemarka. Dagfinn Grønosets salgssuksess fra 1972 endte i minst 160.000 solgte eksemplarer, og ble oversatt til 14-15 språk. Det sto lenge som et norsk bokmirakel, og noe slik var det vel knapt noen som hadde tenkt muligheten av for ei hverdagshistorie fra Østerdalen.

Og selv i dag ville jeg nok hundre ganger heller ha lest opp historien om Grønosets sliterhelt Anna enn denne surrete Ana.

En typisk norsk bestselger er også Lars Myttings «Hel ved» fra 2011. Etter en stillferdig start med et førsteopplag på 4.000, som allerede var mye for ei bok som tross handler kun om å hogge, kløyve og stable ved, inkludert bilder av noen brumunddøler som driver på med det, så tok det helt av. Samlet salgstall var for en stund siden oppe i 150.000, omtrent det samme som «Anna i ødemarka».

De to bøkene har da også atskillig til felles. Begge er på hver sine vis vellagede bøker som griper noe sentralt i den norske folkesjela. Og det er ingen grunn til å tro at verken Grønoset eller Mytting ante hvor geniale de var da de startet å skrive.

Men den mest usannsynlige av alle norske bestselgere, det er ei bok som mange har skaffet seg på mammutsalg denne uka. Og det er «Norsk Etymologisk Ordbok» av Yann de Caprona fra 2013, i seg selv en mammut av ei bok på 2,5 kilo og over 12.000 oppslagsord, og som før mammutsalget var kjøpt av over 30.000 nordmenn.

Og selv om det er igjen et stykke til både vedboka og Anna i Ødemarka, er det et nærmest uforståelig høyt tall.

Felles for både «Hel ved» og «Norsk etymologisk ordbok», er at de er utgitt av Kagge forlag. Og det er ikke for ingenting at forlagssjef Anne Gaathaug er blitt presentert som et «salgsgeni». For i begge disse tilfellene er det klart at forlaget har gjort en ekstremt solid salgsjobb.

Gaathaug har selv uttalt i et intervju at de legger like stor vekt på salg og markedsføring, som de gjør på det redaksjonelle. Og selv er Gaathaug personlig aktivt med. Da forlaget ga ut Elizabeth Lingjærdes bok om 5:2-dietten, tok Gaathaug dietten i bruk og fortalte på facebook hvordan det gikk.

Så hvem blir den neste norske superbestselgeren? Det som er sikkert, og om vi holder oss til fagbøkene, er at det akkurat nå er en veldig vekt på det nære og konkrete og allmenne. Kanskje er det fortsatt vedbok-effekten som gjør seg gjeldende; hva blir den neste vedboka, liksom?

Og det har unektelig vært gjort mange forsøk på å melde seg på. «Knekkebrødboka» for eksempel - den høres unektelig sprø nok ut, men det er vel vanskelig å se titusener renne ut i nærmeste framtid. Det samme må vel sies om «Lefseboka - oppskrifter frå heile Noreg», selv om lefser er kjempegodt.

Eller hva med «Lykkens pris» - en kulturhistorisk reise i snusens historie av Kjetil Bergman Olsson.

Eller «Spikkeboka» av Eivind Falk, for å legge seg så nær inntil vedboka som det vel lar seg gjør å komme.Selv har jeg en viss sympati for boka «Komma: kommategnets personlighet, historie og regler» av Bård Borch Michalsen. Å skrive om kommaets mangetusenårige historie høres egentlig så gøy ut at jeg kunne ha nesten ønsket å skrive om det selv, men er kjempeglad for at ideen er tatt. Men det er ikke sikkert det bli noen bestselger.Det blir kanskje ikke «Fletteboka» til Bente-Helen Schei heller. Riktig nok er den lansert som «Norges første bok om fletting». men det kan godt hende at den også blir den siste.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke