Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
 
Fikk et meget kvalifisert råd

Publisert: 08.des.2016 14:44
Oppdatert: 08.des.2016 14:49

Hamars politikere fikk et meget kvalifisert råd i jernbanedebatten da Anne Midtveit sterkt advarte mot trasevalg vest i HA 5. desember. Gjennom både profesjon og posisjon har den respekterte lederen for Hamars park-, idretts- og friluftslivsforvaltning de beste kvalifikasjoner for å vurdere jernbanetraséens betydning for Hamar.

Som landskapsarkitekt med en omfattende CV fra offentlig og privat sektor er hun en naturlig autoritet på området. Det er mange interessante aspekter ved hennes innlegg, først og fremst viktigheten av optimal kontakt med Mjøsa. Det vil si uten jernbanebarriere. Med erfaring fra konsulentfirmaer vet hun også at rapporter gjerne imøtekommer oppdragsgiverens ønsker. Og noen hypoteser blir gjentatt så ofte at de nærmest transformeres til sannheter. Et eksempel på dette er 5-minuttersteorien, det vil si at stasjonen må ligge innenfor fem minutters gangavstand fra det meste av aktivitet. Tro det den som vil.

En del vesttilhengere har argumentert med frykten for utsettelser og plass bak i køen om vi ikke aksepterer Jernbaneverkets ønsker. Nå har Samferdselsdepartementet sagt at det ikke er grunnlag for slik frykt. Og mest sannsynlig er østalternativet det enklest gjennomførbare og uten nevneverdig avbrudd. Videre har det vært argumentert med at økonomien vil bety mye. Så viser det seg at øst er billigst. Allikevel frarådes det av Jernbaneverket, som ønsker å legge til rette for ROM eiendomsutvikling på sentrale tomter i strandsonen.

Vi får påtrykk nordfra, blant andre Ringsakers ordfører, som ikke vil blande seg i Hamars prioriteringer, men i neste setning minner om regionalt samarbeid (les vest). Mens Ringsaker gleder seg over utvikling i mjøskanten, ser de gjerne at Hamar fratas sine muligheter.

Så har gods på bane bekymret seg over problematisk tilsving nord-øst. Skognæringen er sterkt på med beregninger om innspart tre timer døgnlig og 40 millioner/anno, basert på ett nattlig(?) tømmertog fra Gudbrandsdalen til Karlstad(!). Siden svingproblematikken er den samme i Elverum og Kongsvinger, må vi kanskje regne med at 13–14 millioner kan spares ved Hamar.

Etter hoderegning vil det ta ca. 100 år å tjene inn igjen prisdifferansen mellom vest og øst. Og så kan kanskje bedrifts- og samfunnsøkonomer diskutere hvorfor og hvor lenge det grønne gullet skal transporteres til Sverige for videreforedling og eksport av arbeidsplasser.

Til slutt i denne omgang nevnes presset fra fylkestopper og Fylkesmannen, sterkt representert fra Elverum og Ringsaker. Begge kommuner må defineres som konkurrenter til Hamar når det gjelder etableringer og tilflytting. Stortingskandidaten fra Elverum har nok mest å hente i Ringsaker når det kommer til valg, og for meg er det en gåte at Fylkesmannen som har levert innsigelse mot øst kan oppfatte seg som en nøytral meklingsmann.

Formannskapet stemte klokt, nå må kommunestyret følge opp.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke