hacklink
buy instagram followers
19. sep
 
Fikk ikke slått politisk mynt på trasevalg

0
Publisert: 18.aug.2015 04:00
Oppdatert: 18.aug.2015 06:58

BBLs ordførerkandidat Einar Busterud, fikk et direkte spørsmål fra en borger på Facebook om BBL ville gå for fri strandsone i jernbanesaken. Og i sin iver etter å hanke inn velgere i september trykte han på bokstavene J og A med utropstegn etter, og vips så blottla han BBLs flaggstang med flagget til topps uten førstesideoppslag og en artikkel over minst fem spalter i HA som dagens store nyhet.

Han innrømmer å ha blitt tatt på senga. Men oppslag i HA fikk han om enn litt tamt uten å sette velgera ytterligere på pinebenken. Strandsona skal holdes fri, påpeker han.

For ti år siden var han ordfører og i tillegg regionsrådsleder. Og i den settingen ble han etter et møte sitert på at å bygge jernbane og E6 fra Minnesund til Tangen var ingen ulempe. Han viste til en padletur langs Mjøsstranda der han fant et utilgjengelig strandområde og private eiendommer som kunne stige kraftig i verdi. 17. november 2005 prøvde den godeste ordfører og regionsrådleder å pynte på sine utsagn som han påsto han var feilsitert på i HA.

Det jeg sa på regionsmøte for Hamarregionen var at strandsona mellom Minnesund og Tangen er et unikt område, men at «dagens situasjon for området ikke er noe å ta vare på». Det er noe helt annet enn HA skrev «området ikke er noe å ta vare på». Jaja – politisk triksing med setninger.

Det som ble oppfatninga hos folk flest på strekninga var at ordføreren i Hamar i 2005 ikke tok strandsona på rundt 25-30 kilometer så nøye for ti år sia. Vel, vel. Det det står om nå er ønsker fra politikerne i Hamar om av valg trase.

På nyåret skrev jeg et innlegg med tittel «Ny Hamar stasjon på Sørli.

Kan bli realitet i 2024, det, med hjelp til trenering fra BBL i Hamar. Til Sørli raser toget i en fart på 200-250 km i timen og bråstopp. For så enten å skrangle videre på enkeltspor eller buss for tog. Buss for tog er godt utprøvd langs Mjøsstranda så det funker. Det står om masse penger og dyre løsninger. Og Jernbaneverket og ikke minst Samferdselsdepartementet med statsråd Ketil Solvik-Olsen har allerede for så vidt skrinlagt prosjektet midtbyen. Og det ligger vel i korta at også Vikingskipet henger i en tynn tråd.

Tynn tråd ja – stasjonsområde sju meter over bakkenivå. Kan bli et spenstig monument i Hamar ved siden av stupetårnet og kulturhuset. For å si det sånn disse to ble bra for byen om enn de kosta mange penger.

La oss håpe at fornuften og forståelsen av samfunnsøkonomien seirer. Mer bruk av tog og godstrafikk vekk fra vegen.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke