15. sep
Jernbanen: Toget og Mjøsa.
FOTO: TROND LILLEBO
 
«Fin by, men synd med jernbanen mot Mjøsa»
Jeg har sans for Erik Kristiansens signaturpenn. Han er dristig spissformulert og passe breial. Og jeg er ofte enig i hans synspunkter.

Publisert: 01.sep.2015 04:00
Oppdatert: 01.sep.2015 08:40

Men i jernbanesaken er jeg sterkt uenig i både konklusjoner og strategi. For det første i valg av trasé, der den gamle radikaler har blitt konservativ, og ønsker banen fortsatt skal ligge der den feilplassert har ligget i ca. 130 år. Nå har Hamar en unik sjanse til å videreføre den påbegynte byutviklingen med full utnyttelse av vårt største pre, Mjøsa.

Ved å droppe vest-alternativet i åpen løsning berges den attraktive strandsonen fra Tjuvholmen og nordover, og ytterligere bonus vil være byutvikling i det enorme sporområdet mellom Espern og dagens stasjon. Hamar trenger bolig- og utviklingsområder, og flere aktører er allerede klare med planer. Jernbanemuseet kan ha sentrale og perfekte lokaler i de gamle verkstedshallene som Riksantikvaren allerede har fredet til slike formål, samt at den flotte stasjonsbygningen integreres i anlegget. Den kan alternativt romme bymuseum og/eller turistinformasjon.

Så til strategien; det forundrer at den gamle politiker og forhandlingsringrev Erik Kristiansen er så desillusjonert på lokaldemokratiets vegne at han uten videre vil overlate avgjørelsene til teknokratene i JBV og sentrale myndigheter. Hvis tidsplanen er hovedmotivet, er det bra å bli minnet om ordtaket «hastverk er lastverk». Dersom prisen skal være hovedargumentet så er det slik at man får det man betaler for. Og dårlig kvalitet blir dyrt i lengden. Her er det snakk om 150-årsperspektivet.

Joda, vi har fått med oss at JBVs mandat kanskje er raskt og billig, men det viktigste er at det blir bra. Og langsiktig samfunnsregnskap har vi sett lite til i estimatene, selv om ordførerkandidat Knut Fangberget antydet frigjort «real estate» til en verdi på ca. to milliarder.

For meg er trasévalg toppsaken i årets kommunevalgkamp, og min stemme går til et parti som står opp for Hamars utviklingsinteresser uten å gjøre knefall for JBVs prioriteringer uten videre. Jeg vil like å tro at min deltakelse i debatten og min stemme ved valget kan bidra til en framtidsrettet byutvikling. Politikk sies å være det muliges kunst.

Avslutningsvis en liten visitt til meningsmotstandere som fortsatt later til å tro at vi er jernbanehatere» som helst ser at Dovrebanen går på vestsiden av Mjøsa, og at det kan bli resultatet om motstanden mot JBVs førstevalg blir for stor. Både insinuasjonen og hypotesen blir absurd, men det kan kanskje virke beroligende om vi viser til HA 27.8. der planleggingsleder i JBV, Sverre Setvik, slett ikke avviser at dobbeltsporet kan nå Hamar i 2024, selv om korridor midt eller øst blir valgt.

Jeg vet ikke om Rolf Berntsen fikk med seg det? Og til den «rørende» omtanken for togreisende som eventuelt ikke vil få se den fine strandsonen vår fra toget; den vanligste kommentaren fra forbifarende er: «Fin by, Hamar, men synd med jernbanen mot Mjøsa...»

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke