16. sep
OST: Kategoridirektør Magnus Tollefsen i Synnøve Finden er forfatter til denne artikkleen. Her med den nye osten Kongsgård.
Foto: Tore Meek, NTB Scanpix
 
Finden er en garantist for mangfoldet
Synnøve Finden er en garantist for mangfold i det norske meierimarkedet. På lederplass i HA 17. februar kommer redaktøren med en rekke påstander i forbindelse med vår lansering av Kongsgård som krever en opprydning i fakta.

Publisert: 18.feb.2016 04:00
Oppdatert: 18.feb.2016 10:29

Kongsgård er ikke en kopi. Det er en ost av jarlsbergost-type. For å gi forbrukerne en mest mulig presis beskrivelse av osten, ble Kongsgård presentert som en ost «av jarlsbergost-type». Vi har brukt benevnelsen på en ostetype, på samme måte som cheddar, edamer og gouda.

Les også: Meningsløs ostekrig

Historien viser at denne ostetypen har vært brukt som betegnelse på oster laget i Jarlsberg og Larviks Amt i over 150 år. Tines historie om at ostetypen ble funnet opp av Tine i 1956 er derfor feil. Myten er skapt av Tine selv, og gjentatt i markedsføringen av produktet. Det betyr imidlertid ikke at den blir mer sann av den grunn.

Det er svært vanlig at det brukes felles referanser på ostetyper. Det gjør også Tine når de beskriver sine produkter. Tines heleide datterselskap OsteCompagniet beskriver sin Kybos Salatost som en «fetaosttype», Tine omtaler sitt produkt Normanna som en «norsk Roquefort», og Tines produkt Norzola har «en del av kjennetegnene til den berømte blåmuggosten Gorgonzola». Både Feta, Roquefort og Gorgonzola er beskyttede betegnelser etter EØS-lovgivningen.

HA etterspør bredere utvalg i det norske dagligvaremarkedet. Vi er en garantist for mangfold i et marked som fortsatt domineres av den tidligere monopolisten. Vi har utviklet markedet med produkter som gresk yoghurt og Perleost, for å nevne noen.

Med Kongsgård gir vi Tine konkurranse på nok en ostetype de har hatt monopol på i 60 år. Vi har jobbet i 13 år med utviklingen av vår variant. Den skal vi presentere med et ostefat som gjør at du kan servere osten rett fra pakningen og på frokostbordet.

I nevnte kommentar vises det til at utvalget i norske dagligvarebutikker er langt dårligere enn i andre europeiske land. Flere forklaringer trekkes fram. Det som ikke nevnes er at mye av mangfoldet i ostediskene i Frankrike, skyldes et langt bredere utvalg av produsenter.

Det er ikke bare en brie å velge mellom. Skal du ha en Roquefort kan du velge mellom mange. Ønsker du en chevre kan du smake på et vell av varianter. Et bredt utvalg av produsenter gjør nemlig at det finnes et bredt utvalg av varianter av en og samme ostetype.

Fram til 1996 hadde vi i Norge kun en produsent i det norske meierimarkedet. Siden monopolet falt, har vi bidratt til mangfold i det norske meierimarkedet. Siden den gang har det imidlertid ikke kommet noen nye aktører som reelt sett har utfordret Tine, sett bort fra Synnøve Finden og Q-meieriene. Denne tregheten er et uttrykk for et marked som krever et godt stykke pågangsmot.

Vi drives av et ønske om å utfordre det etablerte, og legger vår ære i å levere nyheter og kvalitetsprodukter til den norske forbrukeren. Ved å utfordre den tidligere monopolisten vil vi fortsette å utvikle markedet og gi norske forbrukere større valgmuligheter i hyllene i norske dagligvarebutikker.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke