hacklink
buy instagram followers
19. sep
E6: Hæhre er i gang med byggingen i Stange.Foto: Christian E. Bergheim
 
Fire felt til Øyer, trafikksikkerhet i praksis
1. september 2016 åpnet vi Nye Veiers kontor på Hamar. I løpet av det første året har vi signert to milliardkontrakter og nå er snart 500 anleggsarbeidere i gang med byggingen av innlandets blodåre.

Publisert: 03.nov.2017 11:55
Oppdatert: 03.nov.2017 12:00

Nye Veier har et tydelig oppdrag fra regjering og storting med å få mer trafikksikker vei for pengene. Vi har også fått tydelig oppdrag om å utfordre det bestående. Vi visste at det ville bli avisskriverier når vi startet å søke om fravik fra veinormalene. Men dette var altså en del av vårt oppdrag fra Staten. Vi har ikke flere fravik på Kolomoen – Moelv nå, enn det prosjektet hadde da vi fikk det fra Statens vegvesen.

Vårt ansvar er å bygge firefelts motorvei fra Kolomoen til Øyer. Den opprinnelige kostnaden var på drøyt 22 mrd. Dette er et gigaprosjekt i nasjonal sammenheng. OL-investeringene til 1994 ville i dag kostet 6 - 7 milliarder.

Nye Veier har en annerledes gjennomføringsmodell. Vi har totalkontrakter med entreprenørene som står for all prosjektering, bygging og 20 års drift og vedlikehold av motorveiene etter veiåpning. Dette gir klare grensesnitt og tydeligere ansvar.

Hæhre har nå 130 mann i arbeid på Kolomoen - Arnkvern og Veidekke vil være i gang i Ringsaker medio november. Til sammen 43 km ny vei og en samlet kontraktsverdi med mva. på over fem milliarder kroner.

Våren 2018 jobber minst 500 arbeidere med å bygge ny E6 slik at vi skal kunne åpne et komplett ferdig veianlegg til Moelv i desember 2020. Da vil 25.000 hytteeiere i nordre Ringsaker og Gudbrandsdalen spare nye 10-15 minutter på turen til hytta uten kø.

Vi opplever nå effektive og proaktive kommuner som har vært med på at vi kunne få til byggestart nå i høst. Vil også berømme Fylkesmannen i Hedmark for det tette og gode samarbeidet rundt Åkersvika. Samarbeid med Ringsaker kommune gir nå gode løsninger med høy kvalitet svært raskt.

Vi har planlagt hvordan vi ønsker å bygge ut Moelv – Øyer inkl. ny Mjøsbru. Min ambisjon er kontinuerlig og sammenhengende utbygging og firefelts motorvei til Øyer senest i 2027. En forutsetning for å få til dette er å klare å redusere kostnadene på alle Nye Veiers strekninger med ca. 20 prosent. Dette fordrer at kommunene og øvrige aktører ser muligheter og er løsningsorienterte.

Nye Veier gjennomfører en årlig porteføljeprioritering som blir offentlig i løpet av året. I denne blir det klargjort hvilken plass Moelv - Øyer får på listen.

Nye Veier er klar for å realisere en reisetid på under 30 minutter mellom Lillehammer, Gjøvik og Hamar i 2027. Tenk hvilken vekst og utvikling dette kan bety i innlandet! Vi gleder oss.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke