9. des
firefelt: Tryggere og ikke mye dyrere, mener Tor André Johnsen.
 
Firefelts veier for fremtiden
Vei: Frp fortsetter å bygge landet og knytte regioner og landsdeler sammen. I 2019 åpner vi over 100 km med ny, sikker firefelts motorvei.

Publisert: 06.nov.2019 10.55
Oppdatert: 06.nov.2019 10.55

Firefelts motorveier sørger for raskere og mer effektiv transport, veiene har stor kapasitet og de er ikke minst svært trygge.

Det er dessverre ikke alle som har forståelse for at det er viktig å tenke langsiktig og bygge for fremtiden.

I en rapport fra Vegdirektoratet konkluderer de med at 2/3-feltsveier, altså tofeltsveier med forbikjøringsfelt bare hver 10. kilometer, er å foretrekke fremfor smale firefelts motorveier. Alle erfaring tilsier at firefelts motorveier er de beste og de tryggeste veiene vi har.

Følgelig er vi mildt sagt overrasket over konklusjonen fra byråkratene.

Etter andre verdenskrig bygde USA og Vest-Europa ut et nettverk av firefelts motorveier. Øst-Europa gjorde det samme, straks de ble kvitt det kommunistiske jernteppet. I Norge hadde vi tilsvarende planer.

I Trygve Bratteli og Ap sin motorveiplan fra 1960, hadde Norge også planer om å bygge ut et nettverk på ca. 800 km firefelt motorvei innen 1980. Men det ble dessverre med planen. Planen ble lagt i en skuff og aldri realisert.

I Norge har skiftende regjeringer dessverre ikke prioritert å bygge ut hovedveinettet og vi har i stedet satset på en kvasiløsning med 2/3 felt. Frp har alltid vært tydelig på at vi ikke ønsker å videreføre sosialistenes særnorske variant med 2/3 felt.

Det er det vi nå ønsker å gjøre noe med ved å innføre en ny, smalere firefelts motorvei i stedet for den dårlige løsningen med 2/3 felt. I tillegg har vi allerede børstet støvet at Aps 60 år gamle motorveiplan og med god hjelp fra Nye Veier er vi godt i gang med å realisere store deler av planen.

En smalere firefelt blir billigere enn standard firefelt og vil være en god løsning på veistrekninger der man har moderat høy trafikk på 6.000–12.000 biler i døgnet.

Vegdirektoratet foretrekker på sin side 2/3-felt, da de mener de er billigere å bygge. Ja det er billigere å bygge 2/3 felt der det er behov for mange tuneller og bruer, men for eksempel på det sentrale Østlandet og der det er flatt terreng er merkostnaden for en smal firefelt minimal, mens fordelen i økt kapasitet og redusert reisetid er stor.

En firefelt gir flyt i trafikken mens 2/3 felt gir «kengurukjøring» i rykk og napp og er absolutt ingen god løsning for hverken bilistene eller yrkessjåførene.

Frp mener vi må tenke langsiktig og bygge for fremtiden. Det er altfor mange eksempler på at vi i Norge har bygd ut veier som har vist seg å være underdimensjonert etter relativt kort tid.

Vi bør bygge ikke bare for dagens generasjon, men også morgendagens generasjon.

Firefelts motorveier sørger for at mennesker og varer kommer raskere og sikrere frem, de binder regioner tettere sammen og ikke minst; det er ett av de mest effektive grepene vi kan gjøre for redusere antallet drepte og hardt skadde i trafikken.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke