Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
TOG: Det skrives om tog og fjellvettregler i denne artikkrlrn. På dette bildet fra februar 1954 hadde toget fått visse utfordringer på sin veg over fjellet.Foto: Aage Storløkken , Aktuell/Scanpix
 
Fjellvettregler for dobbeltsporet
Dobbeltspor snarest hadde ett mål med sin aktivitet: At målene om dobbeltspor til Hamar og Lillehammer skulle opprettholdes i ny plan, med henholdsvis 2024 og 2030. I stedet fikk vi Stange i 2024 og Lillehammer i 2034. Det er vi selvsagt skuffet over.

Publisert: 10.apr.2017 18:45
Oppdatert: 10.apr.2017 18:49

Det er en fjellvettregel som sier: «Tilpass turen etter evne og forhold.» Ringsaker og Stange vedtok en trase for dobbeltspor som var omforent med Bane Nor. Flertallet i Hamar kommunestyre vedtok trase øst. De måtte vite at dette ville bli en tung vei å gå, ettersom den ikke var ferdig utredet, og et sporvalg som Bane Nor, Fylkesmannen, Statens vegvesen og fylkestinget ikke vil ha.

Altså det motsatte av den fjellvettregel som sier «Ta trygge veivalg. Gjenkjenn skredfarlig terreng og usikker is.» For det manglet ikke på advarsler eller gode råd. Både at prosjekter som skulle inn i transportplanen måtte være «gryteklare», og at regioner som sto samlet på krava, styrket sine muligheter for å nå fram. Disse ble ikke lyttet til. Innlandet ble splittet, selv om alle kommunene gjorde sine vedtak i tide.

Og så til den mest berømte av alle fjellvettreglene: «Vend i tide – det er ingen skam å snu.» Dersom viljen hadde vært til stede fra alle parter som møtte hos fylkesmannen, inkludert Hamar, kunne det blitt en løsning. Før saken ble sendt til Kommunaldepartementet, var det mulig å se for seg et resultat alle kunne leve med. Det skjedde ikke, avstanden ble for stor. Derfor blir det opp til regjeringen å bestemme, og utsettelsen av prosjektet er et faktum.

Jeg leser at Geir Bjørnar Smebye er vred over Dobbeltspor snarest og mine uttalelser i forbindelse med Regjeringens forslag til ny Nasjonal Transportplan. I den stille uke og når fjellvettreglene kan komme til anvendelse, har jeg forsøkt å svare ham i den ånd.

Vi vet ikke om regjeringen hadde prioritert Dovrebanen uansett lokal enighet, men jeg vil påstå at mulighetene hadde vært langt større. Mens vi venter, kan vi alle «Spare på kreftene og søke ly om nødvendig», det kan bli en stund til muligheten byr seg igjen.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke