Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
 
Fjøs er fjøs!
Suksess: Budskapet var offervilje og nøkternhet. De rekrutterte de rette nøkkelpersonene og skapte regional stolthet. Noe å lære her?

Publisert: 10.okt.2015 04:00
Oppdatert: 10.okt.2015 07:39

Det er noe litt ironisk over navneskiftet til Hamar OL-amfi. En gang var Hamar stadion en tradisjonsrik skøytearena.

Her satte Hjallis sin berømte verdensrekord på 16.32.6. Reaksjonene uteble ikke da det ble kjent at Hamar stadion skulle skifte navn til CC stadion, og bli et moderne kjøpesenter. Vekk med rundetider, inn med shoppingrunder.

Pausebuljong med noe oppi og varme pølser er erstattet med frozen yoghurt og Hai Hangs fusionmat

Men CC stanser ikke der. Nå blir det også CC i stedet for OL.

De to bokstavene som utgjør forkortelsen for idrettens ypperste internasjonale konkurranser, må vike plassen for Hamar- kremmernes bumerke. Seks millioner kroner forteller om to dyre bokstaver.

Amfi er allerede et godt innarbeidet kjøpesenternavn. Stadion har altså blitt et sted å handle, mens amfi har blitt idrettsarena.

Og hvor går vi når vi skal til CC? Det gamle kjøpesenteret, stadionkjøpesenteret eller ishockeyarenaen? Muligheten for forviklinger er helt klart til stede.

Onde tunger spør om byen like godt kan skifte navn til CC Hamar? Kunne det være en måte for påtroppende ordfører Einar Busterud å dekke opp kommunens underskudd?

Men de aller, aller fleste vil nok glatt svelge at Hamar OL-amfi blir CC amfi. Som det treffende ble oppsummert på sosiale medier: «Fjøs er fjøs!»

Riktignok påpekte administrerende direktør i Hamar Olympiske Komite (HOA), Viggo Sundmoen at det hadde gått litt fort i svingene. Det er HOA som eier OL-amfi, som hallen faktisk fortsatt heter. Og Storhamar må også ha et vedtak i kommunestyret, siden klubben formelt sett ikke har rett til å selge navnet.

I tillegg binder Storhamar og CC seg til en avtale i 10 år framover, mens leieavtalen med HOA bare strekker seg til 2016.

Men de nødvendige vedtakene vil komme. Som påtroppende ordfører Einar Busterud sier: «Det er slike avtaler som kan gjøre den lokale toppidretten bærekraftig på lang sikt».

Derfor er Storhamars salg av hallnavnet til Hamar OL-amfi siste kapittel i en suksesshistorie hentet fra Hamar-idretten. Dem er det ikke for mange av.

Vi har lett for å stoppe opp ved fiaskoene, konkursene, nedrykkene, gjelda som ikke blir betalt og de interne kranglene.

Minst like viktig er det å lære av suksesshistoriene. De fleste av oss har en eller annen gang vært på studietur for å se hva andre har fått til.

Nå er det god grunn til å ta en kikk på Storhamar-eventyret, for lærdommene strekker seg utenfor idrettsverdenen.

Det er lærdom å hente fra første dropp. «Fattige fettere» hadde et annet budskap enn det vi er vant til å høre fra idrettsledere her i regionen. Klubben lå med brukket rygg, og konkursen truet.

Den nye ledelsen annonserte for det første ingen tiggerunder til kommunen eller sponsorer. Innbyggerne er ikke til for idretten. I stedet er det idretten som må gjøre seg fortjent til oppmerksomhet.

Å bønnfalle folk om å fylle tribunene virker sjelden

For det andre ble det kommunisert nøkternhet og offervilje. Dette ble et varemerke som oser av klubben.

Det avtvinger respekt at noen velger å bruke tre millioner kroner av sine egne penger på å gjenreise et ishockeylag. Eventuelt kan man bli beskyldt for galskap.

Men pengene ble ikke brukt til overoptimistiske investeringer i spillere. Det ble heller ikke satt uoppnåelige, hårete mål.

I stedet ble Storhamar drevet på dugnad, og penger brukt når de var tjent. Denne holdningen smittet over på laget.

Storhamar ble et lag som ofret alt på isen. Ingen stjernenykker, men et sterkt kollektiv.

Vi elsker alle en underdog med sterk lagmoral.

Gode ledere betyr mye, enten det er i idrett, næringsliv eller politikk. I Aleksander Smirnov fikk Storhamar en trener som står for kvalitet, og som passet til budskapet om at det bare er knallhardt arbeid som gir resultater. Dessuten er han en trener mange har lyst til å spille for.

Vi vet alle hva det betyr å ha en god sjef. For ikke å snakke om hvor dårlig det kan gå når det er feil person som skal skape resultatene. Gode ledere gjør gode valg når de rekrutterer nøkkelpersoner. Den hypotesen har Storhamar bekreftet.

Suksessen på isen har blitt reinvestert i en helt avgjørende sponsoravtale med CC og Hage-familien. Nå får Storhamar rom til langsiktig satsing, i stedet for en kontinuerlig kamp med kreditorer.

Valg av sponsor er viktig.

«Vi er Hamar-gutter som vil få til noe sammen her i årene som kommer», sier John Niclas Hage, som passer på å betone at han har vokst opp i samme gata som Njål Berge og Kim Skogheim. Slik gjør han seg til en del av suksessen.

Når den kommersielle samarbeidspartneren og klubbens gründere uttrykker felles visjoner, blir sponsoren også lett å identifisere seg med for supporterne.

En regional klubb har funnet en regional partner. Slik viser både Storhamar og CC at de har et felles blikk på markedet de ønsker å ta.

Lærdom: En stor sponsor går ikke inn i noe de ikke tror på. Sponsoravtaler gis ikke av sympati, men krever et godt produkt, og et management man kan tro på.

«Vi prøvde å låne penger i banken, men det gikk ikke», forteller Njål Berge når han ser tilbake på utgangspunktet for snuoperasjonen. Det minner litt om Hai Hang som i sin tid fikk nei av Sparebanken Hedmark til et lån på 30.000 kroner for å starte Hamars første lunsjrestaurant.

«Man må ha trua», sier Hai. Det har de definitivt hatt i Storhamar Ishockey.

Eventyret har så vidt begynt.

God helg!

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke