hacklink
17. sep
Skole: Barn er komplekse med komplekse utfordringer
FOTO: JON HAAS, NTB Scanpix
 
Flere yrkesgrupper inn i skole og barnehage
Utdanningsforbundets yrkesetiske plattform presiserer tydelig hvilke oppgaver som skal ligge til profesjonen lærer, herunder også barnehagelærer.

Publisert: 21.sep.2015 04:00
Oppdatert: 21.sep.2015 08:37

Barn er komplekse med komplekse utfordringer. Pedagoger i barnehage og skole er godt kvalifisert til å ta seg av mange av disse gjennom sin utdanning, men i et samfunn hvor vi ser at unge oftere opplever depresjoner og problemer med psykisk helse, er det ikke nødvendigvis slik at læreren er den mest kompetente til å håndtere dette. Det er når barn møter et menneske med den riktige kompetansen til riktig tid at utfordringene løses best.

Pedagogen er et godt hjelpemiddel til både å avdekke samt være den første mange barn møter når man har behov for å snakke med noen andre enn foresatte. Men når utfordringene blir mer komplekse krever det også bedre tilgang på kvalifisert personell som har denne kompetansen. I de fleste partiprogram finner vi formulering som lover dette. Utdanningsforbundet i Ringsaker ønsker slike tanker velkommen, under gitte forutsetninger.

Det viktigste punktet må være å gi barna den beste støtten man kan gi. Læreren kan være der i en startfase, men ikke i prosessen videre. Der bør andre yrkesgrupper inn. I dag opplever lærerne at avstanden mellom hjelpeinstansene er stor og arbeidsbelastningen i hjelpeapparatet gjenspeiles som lange ventelister. Å ha kvalifisert personell til stede i skoler og barnehage vil være et viktig tiltak for å redusere avstanden.

Punkt nummer to er at barns utfordringer ikke alltid kan avgrenses til ett område. Ved å sette rett kompetanse inn der utfordringene finnes, vil man oppleve en vinn–vinn–situasjon. Det er viktig for barnet å «få til» hverdagen, å oppleve mestring på fellesarenaen. Læreren er den som først og fremst skal bidra til dette, i godt samspill med elev, barnehagebarn og foresatte.

Punkt nummer tre er at det å kanalisere arbeidsoppgaver ut til rett personell, er å respektere hva det vil si å tilhøre en profesjon. Det er respektløst ovenfor lærere, og det er respektløst ovenfor de andre yrkesgruppene som har kompetansen innenfor sitt fagområde å mene at man skal løse oppgaver en ikke har forutsetninger for.

En viktig forutsetning for å støtte slike tanker, som man finner igjen i partiprogram både i Ringsaker og nasjonalt, er at det selvfølgelig ikke går på bekostning av allerede tilførte ressurser. Dersom partier i Ringsaker mener at det å støtte helsesøsterordningen, det å støtte PPT, det å innhente mennesker med kompetanse innenfor psykisk helse er viktig, må man også se at det trengs midler.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke