16. sep
Brumunddal: Spennende planer for strandsonen i Brumunddal.
 
Flotteste strandsonen i Brumunddal?
Byutvikling: Brumunddal kan komme til å score høyere enn Hamar hvis ikke Hamar griper mulighetene på samme måte.

Publisert: 27.feb.2017 22:55
Oppdatert: 28.feb.2017 07:00

Ringsaker kommune kjøpte Strandsaga i 2013 og har jobbet grundig med reguleringsplaner og områdeutnyttelse. De har satt som mål å lage Innlandets flotteste strandlinje og anser det som en viktig drivkraft for byutvikling. Noe å la seg inspirere av for Hamar, skulle vi få beholde strandlinjen togfri.

Planmessig er området i Brumunddal delt inn i fem deler: Strandsaga, Båthavna, Stela (Skibladnerbrygga), Nerkvernstranda og Verven, i tillegg til Arthur Buchards tårnhotell som et eget prosjekt.

Brumunddal vil benytte anledningen som byr seg gjennom ny E6 til å knytte byen nærmere til Mjøsa. Elva og promenaden vil gi god forbindelse mellom byen og Strandparken. Planene ser fantastiske ut og alt er lagt til rette for at området kommer til å bli unikt og det definitivt flotteste strandsoneanlegget blant de større Mjøsbyene Hamar, Lillehammer og Gjøvik.

Brumunddal fikk for øvrig bystatus så sent som i 2010 og byen har ca 9.700 innbyggere. Til sammenligning har Hamar ca 19.000 innbyggere i «bykjernen». Hamar har vært en handelshovedstad i Innlandet gjennom århundrer og har parkområder som Domkirkeodden og Koigen. Begge områdene er fantastiske og benyttes aktivt av Hamars befolkning til ulike rekreasjonsformål.

Det er allikevel mye som skiller disse to områdene. Brumunddals Strandparken består av et stort område som dekker mange funksjoner. Området består blant annet av en stor båthavn, en park, strand, hotell, løkke, amfi (over 10 000 plasser), rasteplass, mm. Brumunddal har tenkt dristig, innovativt og langsiktig med sine planer når de satser hardt på et så omfattende og stort parkanlegg.

Velges trasé Vest for InterCity-utbyggingen på Hamar vil dette nødvendigvis bli et hinder og en barriere for å kunne utvikle fritt et parkområde mellom byen og Mjøsa. Jernbanen vil uansett bru eller kulvert oppta store arealer som begrenser mulighetene for byens mest attraktive tomtearealer. Helt andre muligheter åpner seg om traséen legges i korridor Øst med ny stasjon ved Vikingskipet.

Vi skal ikke se bort ifra at Brumunddal, når det gjelder park og turområde, vil score langt høyrere enn Hamar i årene fremover om ikke Hamar griper muligheten på samme måte som Brumunddal nå gjør.

Hamar har de siste årene hatt en god fornyelse. Vi har ny Strandgate og Stortorg, nytt kulturhus, utviklingen av Koigen og mye annet. Folkevrimmelen på en solrik sommerdag langs hele strandpromenaden fra Espern, via Skibladnerbrygga og Domkirkeodden og helt til Jessnesstranda viser potensialet i Hamars sjøfront, som fra naturens side er det beste Innlandet kan by på.

Hvis vi kan fornye området mellom Mjøsa og Hamar sentrum med samme kreativitet, trøkk og visjon som de har i Brumunddal vil Hamar ta et langt skritt fremover. Undertegnede håper ikke den InterCity-løsningen som regjeringen til slutt faller ned på blir kroken på døra for det.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke