Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
Klima: Flyreiser gir mer klimagassutslipp enn noe annet vi kan påvirke. Dette er et Norwegian Boeing 737-800 som tar av fra Oslo lufthavn Gardermoen.Foto: Christian E. Bergheim
 
Fly - et sponset klimaproblem
Det er fristende billig og klimaskadelig å reise med fly. Hvorfor er det så billig? Jo, flyselskapene er dyktige. I tillegg er de sponset.

Publisert: 26.apr.2018 14:02
Oppdatert: 26.apr.2018 14:21

Den norske stat tar minimalt med avgifter på flydrivstoffet. Dermed blir en tur-retur flytur i Norge sponset med 1.000 kroner av deg og meg.

Hvordan kan det være slik? I 1945 kom noen av verdens stormakter sammen og laget regelverket for internasjonal luftfart; Chicagokonvensjonen. Her ble de enige om at ingen land skal legge skatter eller avgifter på flydrivstoff. Slik er det fortsatt. Norge er ett av få land som har våget seg frampå med en liten CO2-avgift på 1,25 kroner pr liter, på flydrivstoff som brukes i Norge. Norge og EU har i tillegg en kvotepris på CO2 på snaue 30 øre pr liter for flyvninger i Europa. Dermed betaler flyselskapene snaue sju kroner pr liter for flydrivstoff i Norge. Prisen på drivstoff til busser, lastebiler og biler er som kjent på rundt 15 kroner pr liter.

Staten gir altså et avgiftsfritak til flyselskapene på åtte kroner pr liter drivstoff.

Flytrafikken i Norge bruker 500 millioner liter drivstoff pr år. Med åtte kroner pr liter blir det fire milliarder kroner i avgiftslettelse hvert år. I Norge blir det fløyet cirka fire millioner tur-retur reiser pr år. Avgiftsfritaket utgjør derfor 1.000 kroner for hver tur-retur reise i Norge.

Nordmenn flyr tre ganger så mye til, fra og i andre land, som innad i Norge. Da er flyene sponset av andre land hvor de fyller drivstoff. Sponsing av flybransjen var kanskje fornuftig i 1945. Nå er det svært uheldig. Fordi fly forurenser mye. En reise tur-retur Oslo-London for en person gir et utslipp på 500 kg CO2-enheter. Oslo-New York-Oslo gir 2,2 tonn, og Oslo-Thailand-Oslo gir 3,4 tonn CO2-enheter per person. En som flyr en ferietur til Mallorca, og en tur til Thailand, har i løpet av et par døgn sittende i et flysete, gitt et utslipp på 5,6 tonn CO2-enheter. Det er like stor klimaskade som å kjøre en vanlig bil i to år.

Flybransjen sier at fly skal bli klimavennlige ved å bruke biodrivstoff fra skog. Interessant tanke, men er den realistisk? Neppe: Hvis vi lager biodrivstoff til fly av all nyttbar tilvekst i norske skoger, som ikke brukes til bygningsmaterialer, så blir det ikke mer enn til å dekke dagens flyreiser innad i Norge.

Og dessverre vil et fly som går på biodrivstoff bare kutte den negative klimaeffekten fra fly med 55 prosent, fordi flyene går høyt i atmosfæren, gir skydannelser og har utslipp av nitrogenoksider. Men for all del; teknologiske nyvinninger kan komme. Avinor prater mye om elektriske fly. Ja, det kan også komme, men det er ingen flyselskaper som enda har kjøpt et elektrisk fly til kommersiell flytrafikk.

Flyreiser gir større utslipp av klimagasser enn noe annet som folk flest kan påvirke. På den andre siden er det ingen utslipp av klimagasser som er enklere å kutte enn flyutslippene; det er bare å la være å fly når du ikke må.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke