15. sep
 
Fly uten bakkekontakt

Publisert: 09.nov.2017 15:02
Oppdatert: 09.nov.2017 15:06

All respekt for innflyttede dataeksperter, med klare synspunkter på Hamar flyplass og båthavn, som Olav Skipnes bruker i sitt leserinnlegg for å opprettholde flyplassen for hobbyflygere. (HA 8/11). Stor aktivitet i utvikling av fly med elektromotor er en kjensgjerning, men hvorvidt dette skulle være noe incitament for flyplassens fortsatte eksistens blir vel noe luftig, for å bruke et slikt uttrykk.

Flyplassen ble ofret på den famøse interkommunale SMAT-planen sammen med store arealer av dyrkbar mark. Nå realiserer Hamar nedbygging av matjord i akselererende fart, til fordel for boliger og relatert infrastruktur. Fra et rasjonelt synspunkt burde flyplassen først ofres på det urbane alter. Slik er det ikke.

Dens beliggenhet hører fortiden til. Ideen var god i 1952, men omliggende arealer ble ikke avsatt, verken for utvikling eller ivaretakelse av flysikkerhetssoner. Dens eksistens er dømt til undergang.

Har erfaring fra mange aktiviteter på flyplassen siden 1967 også forstått opprustning av flyplassen og alle luftfartsverkets operasjonelle godkjenninger for Widerøes og Scancrafts rutedrift. Dette varte knapt fire år. Siden har plassens konsesjoner gradvis blitt degradert og er i dag prisgitt midlertidige dispensasjoner. Hamar kommune, som eier, har dessuten fraskrive seg ansvaret for driften.

Som pensjonist fra et langt liv som flyger og levende opptatt av luftfart er jeg også godt oppdatert om de industrielle nyvinninger. Ikke noe av dette vil ikke kunne påvirke drift av Hamar flyplass eller ha mulighet for å utvikle kommersielle flyginger. Flyplassen lever på nådens tid, som et hobbyanliggende. Trist, men et objektiv fakta.

Imidlertid har flyinteresserte i regionen et meget godt alternativ på Starmoen flyplass i Elverum. Denne ble anlagt på et stort brannområde, i god avstand fra bebyggelse. Tildelt operativt bidrag fra Norsk Aeroklubb, samt innlemmet som arena for Norsk Luftsportsforbund og støttes økonomisk gjennom statlige idrettsmidler. Den ligger sentralt i regionen som et nasjonalt anlegg for alle luftens hobbyvirksomheter.

Hamar flyklubb bør innse faktiske forhold og heller arbeide sine aktiviteter mot Elverum. Der vil de kunne praktisere sine flyinteresser i trygge operative forhold, med nasjonal støtte for aktivitetene. Dessverre er det heller ikke noe politisk grunnlag for å spare Hamar flyplass eller nedbyggingen av matjord.

Fly uten bakkekontakt er heller ikke flygedyktig. Riktignok er ikke toget gått for videre diskusjoner, men flyenes tid på Stavsberg er snart historie.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke