17. sep
Hamar Flyplass: Når man bor i en by med mange tusen innbyggere, må man derfor forvente og akseptere en del støy, skriver Aud M. Riseng. Foto: Dag W. Grundseth
 
– Støyen fra Hamar flyplass er ikke spesielt høy
Åpent svar til Knut Ståle Hauge: Takk for ditt innlegg, det gir meg en fin anledning til å kommentere Hamar flyplass.

Publisert: 01.jul.2019 07:59
Oppdatert: 01.jul.2019 08:11

Det ser ut som ditt hovedargument mot flyplassen er støy. Støy måles i desibel, og målekurven er logaritmisk. Det betyr at en økning i støyen på 10 dB representerer en fordobling av støyen, mens en økning på 2-3 dB knapt oppfattes av det menneskelige øret.

LES OGSÅ: Her er forrige ukes leserinnlegg fra Knut Ståle Hauge

Støy kan beregnes og måles. I samferdselssammenheng kreves støyskjerming fra nye anlegg hvis støynivået ved husveggen er høyere enn 55–60 dB.

En moped i gata vil generere om lag 70 dB, mens en motorgressklipper har et støynivå på om lag 80–90 dB. På Koigen ble det målt til 80–90 dB i fjor sommer (fra båtliv, bading, skating mv.).

Luftsportsklubben har gjennomført støymålinger ved takeoff på Hamar Flyplass. Midt i Klukhagan er det målt mellom 39 og 64 dB, og i boligområder er det høyeste målt til 44 dB.

Det indikerer at støyen fra Hamar flyplass ikke er spesielt høy sammenlignet med annen støy som fra biltrafikk, plenklipping og annen menneskelig aktivitet.

Definisjonen på støy er «uønsket lyd». Hva som er uønsket blir dermed en subjektiv oppfatning, en følelsessak.

Hvis noen spiller favorittrockebandet sitt på full guffe, er det støy for noen, mens det er nytelse for andre.

Lyden av en grom motor er nytelse for noen, støy for andre. Slik er det, og man skal ha respekt for at folk er forskjellige.

Det er stort sett mennesker som genererer støy. Når man bor i en by med mange tusen innbyggere, må man derfor forvente og akseptere en del støy.

Hamar Flyplass ble åpnet 17. november 1950. Det må ha vært svært framsynte politikere i Hamar som satset på flyplass den gangen.

Trafikken på flyplassen har gått noe ned med ca. 30–40 prosent fra 2015 (ca. 10.000 bevegelser) til 2018 (ca. 6.000 bevegelser).

I tillegg støyer flyene fra Hamar flyplass mindre enn tidligere, særlig siden flystørrelsen her har gått ned. Seilflytrafikken ble avviklet tidlig på 2000-tallet.

Det er de samme restriksjonene på helgetrafikk på flyplassen i dag som tidligere, dvs. ingen landing etter kl. 21.00 og maksimalt fem på rad.

En av hovedgrunnene til at Arbeiderpartiet vil bevare og utvikle Hamar flyplass er samfunnssikkerhet og beredskap.

Ifølge flyplassens egen statistikk har politiet ca. 30 bevegelser på flyplassen i året, luftambulansen mellom 90–100 bevegelser pr. år og brannvesenet mellom 400–500 bevegelser pr. år.

For å oppnå rask (og potensielt livsviktig) respons fra politi, brannvesen og ambulanse er dermed Hamar flyplass meget viktig.

Det er pilotutdanning på Hamar flyplass: Ca. 70 prosent av all flyvning er knyttet til pilotopplæring. Hele 18 piloter ble utdannet på Hamar i fjor. Disse kom bl.a. fra Alta, Oslo og København.

Ca. 15 helger i året drives det luftsport fra Hamar flyplass. Totalvolumet her er ca. 200–300 flyvninger (dvs. 3–5 prosent av totalt antall flyvninger) i året.

Jeg anerkjenner at støyen fra Hamar flyplass kan oppleves ubehagelig for noen, og det er viktig å ha fokus på dette når vi i Arbeiderpartiet ønsker å utvikle Hamar flyplass til en grønn og framtidsrettet flyplass.

Vi skal selvfølgelig sørge for nødvendige konsekvensanalyser som gjør oss godt i stand til å foreta vurderinger, der vi veier fordeler og ulemper mot hverandre.

Ifølge Avinor vil elfly komme raskere i rute en tidligere antatt. Det snakkes om et tiårs perspektiv. Da vil støybildet endres vesentlig.

Vi ser for oss uante utviklingsområder på flyplassen og området rundt, som kan bety både spennende næringsutvikling med framtidige arbeidsplasser.

Med stadig raskere klimaendringer der både flommer og branner kommer hyppigere, vil Hamar flyplass også fremover bli svært viktig i beredskapssammenheng.

Hvis vi legger ned flyplassen på Hamar, så er løpet kjørt. Da må vi overlate til andre kommuner i Innlandet å ta denne utviklingen videre. Hvorfor skal vi det?

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke