Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
Elektrisk: Juni 2018. Den første flygingen med elektrisk fly i Norge. Flyet, et toseters Alpha Electro G2 som blir levert av en av Europas største flyfabrikker, Pipistrel i Slovenia. Foto: Gorm Kallestad, NTB scanpix
 
Flyplassen: Ny debatt med gammelt tankegods
Flyplassen i Hamar kan bli regionens attraktive og støyfrie el-flyplass. Men det blir vanskelig hvis det står høyhus på den.

Publisert: 25.jul.2019 14:23
Oppdatert: 25.jul.2019 14:47

Knut Ståle Hauge skriver om flyplass-støy, og HA skriver at BBL vil legge ned flyplassen etter et vedtak fra 2002. Både Hauge og BBL kan ta det med ro: Det har skjedd en del innen luftfart siden 2002. Før vi mener noe om dette: la oss lytte til verdens ledende utviklere av elektriske mellomdistanse-fly.

Zunum Aero er i ferd med å utvikle hybridfly-løsninger for 40-50 passasjerer, og rene elfly for knapt 20. Selskapet har Boeing og JetBlue med seg. Flyselskapet Eviation har liknende utvikling, lover testflyvninger i år, og Avinor sier de vil være først i verden som tilrettelegger for elfly. Sertifisering av de nye flytypene regnes å komme i gang i 2020-21. Boeing sier lufttrafikken for distanser under 200 mil vil være elektrisk innen 2030, og regionale fly vil ha 17-25 passasjerer.

De rene el-flyene vil ha en støy på ca. 65 dB, mot dagens fly som ligger rundt 105 dB. El-flyene har med andre ord samme støynivå som en personbil, mens dagens petro-flymaskiner har støy som en konsert på Valle Hovin. Om et tiår kan altså husene inntil rullebanen være byens mest attraktive, i og med at flyplassen er nærmest støyfri.

Mindre passasjerkapasitet og større autonomi betyr flere ting: Også regionale flyplasser kan få internasjonale avganger. Når vi faser ut petrofly, og aksjonsradiusen blir mindre (1.700-2.000 kilometer,) vil flyplasstransitene bli flere og mer kortvarige. Det vil det være ti ganger flere fly i luften. De store flyplassene som Gardermoen vil oppleve overbelastning -- det blir rett og slett for mange avganger å håndtere, og flystripene er overdimensjonerte. Med andre ord vinner de mellomstore byene med sentrale flyplasser. Flyplassene tilknyttet byer med 30-100.000 innbyggere blir bedre alternativer med raskere innsjekking og mer fleksible avganger. Hvem vil reise til Gardermoen for å fly til Tromsø eller Budapest hvis du kan fly direkte fra Hamar for samme pris, uten kø? Småflyplassene vil ha lavere krav til infrastruktur, sikkerhet og kan driftes enklere.

Hamar har gjennom jernbanedebatten posisjonert seg som framoverlent der hvor andre byer velger samferdselsløsninger basert på gammel teknologi. La oss se framover også i flyplassdebatten. La oss velge grønne, gode løsninger som kan gjøre byen vår enda bedre. Så kan de andre byene legge ned sine. Om femten år er det for sent å gå tilbake, og Hamar har vunnet samferdselskampen i Innlandet. Vi bør hvertfall være framoverlente nok til at vi ikke blindt baserer framtidas transportløsninger på vedtak fra 2002.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke