hacklink
18. sep
 
Flyplasser for elfly

Publisert: 22.jul.2019 14:36
Oppdatert: 22.jul.2019 14:59

Kjeller flyplass nær Lillestrøm og ikke langt fra Oslo, hadde en rolle 9. april 1940, og eksisterer fortsatt. Med mye nærliggende bebyggelse har den blitt uegnet for passasjerfly; men det er småflytrafikk der, ennå. Stortinget har vedtatt at den skal legges ned innen 2023, «til fordel for næringsutvikling og boligbygging». Stavsberg flyplass ligger nær byen Hamar. Bør også den legges ned?

Hvis det skal ha noe for seg å utvikle fly med batterier og elektriske motorer, må nok rekkevidden for dem bli minst 12 mil. Dette for å kunne bruke slike fly for eksempel mellom Ålesund og Kristiansund, der avstanden med mellomlanding ved Molde er ca. 11 mil. Avstanden Kjeller-Stavsberg er bare vel ni mil, så med elfly blir det mulig å etablere flyrute der også, forutsatt at begge disse flyplassene opprettholdes.

Undertegnede tror ikke at elfly med seter for 48 passasjerer er «like om hjørnet». Det kan likevel ha noe for seg å utsette nedlegging av flyplasser som Kjeller og Stavsberg noen år, inntil det avklares om elfly er «noe å satse på».

For et halvt århundre siden fantaserte en da gammel onkel om flyplass oppe på flat ås mellom Vinstradalen og Sjodalen, på østsiden av området som senere ble Jotunheimen nasjonalpark, og 13 mil nordvest for Stavsberg. Det betyr bare at elfly eventuelt kan brukes i flere retninger fra Stavsberg.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke