15. sep
 
Flystøy over Hamar

Publisert: 18.feb.2019 13:08
Oppdatert: 18.feb.2019 13:26

Åpent brev til Geir M. Andersen og Hallvard Hatlestad

Det finnes ingen annen aktivitet i Hamar by som ødelegger mer for helsen til så mange enn den massive duringen av fly noen hundre meter over hodene til folk.

Og nå i et nytt år, er det på’an igjen. 5. februar gneldret et fly i runde etter runde helt til nærmere halv elleve om kvelden.

Etter inseratet mitt i sommer om samme emne, har det kommet mengdevis av støttemeldinger. Mange ønsker å få en statistikk fra året 2018 med konkrete tall, presentert her i avisen.

1. Hvor mange avflyginger og landinger ble foretatt på Hamar flyplass i fjor?

Det såkalte «touch and go» må selvsagt regnes som en av hver. Denne aktiviteten har foregått fra kl. 09.30 til ca. kl. 22.00 de fleste dager med ca. 10 minutter mellom landing og rask avgang. Av og til også med flere fly samtidig.

2. Hva sier bestemmelsene om antall flybevegelser per døgn fra plassen?

3. Hvorfor flyr man i runde etter runde over bebyggelsen?

4. Hvor mange liter flybensin ble forbrukt og omgjort til eksos? Det er klart at skoler, barnehager og øvrig befolkning får dette som et tillegg til den generelle luftforurensning.

5. Hvorfor benyttes ikke andre flyplasser i nærheten? Hamar sin er bare 910 meter lang, mens Renas er 1,32 km lang og Elverums 1,16 km lang. De er dessuten øremerket for denne aktiviteten. Året 2018 er uten sammenlikning, det verste flybråkåret i historien.

6. Hvem har klargjort at luftrommet over Hamar by er øvingsområde for småfly, og er det slik at hvem som helst kan komme hit og sette i gang med kverningen?

7. Gjelder ikke helligdagsloven for flystøy? De fleste andre i byen lar gressklipperen stå på søndag. Men dere durer friskt i veg fra morgen til kveld. Ikke engang kirketiden respekteres.

Støy er så mangt. Det behøver ikke være antall desibel som er avgjørende, men like mye en konstant lydforurensning. Den kan man aldri komme bort fra eller beskytte seg mot. Flyaktiviteten skaper et folkehelseproblem.

Dere var selvsagt glade da dere 12. november kunne presentere at 73,8 prosent av befolkningen er positive til å bevare flyplassen. Men det var ut fra beredskapsmessige hensyn. Ikke ut fra at folk flest godtar å få flystøy inn i hus og hjem omtrent hver dag.

Vi forventer utfyllende svar fra dere

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke