hacklink
18. sep
 
Folkeaksjonen er ensporet

Publisert: 21.apr.2017 22:45
Oppdatert: 21.apr.2017 22:54

Vi leser i HA at den nåværende ledelsen i Folkeaksjonen (FA) kun har ett sporvalg som oppfyller deres krav; trasé i øst med stasjon ved Vikingskipet. Alt annet avviser de, også Fylkesmannens kompromissforslag.

Dette påstår de at de har dekning for hos sine 8.000 underskrivere. Men hvilken legitimitet har dagens ledelse til å innta en slik holdning på vegne av de 8.000? Har ledelsen blitt valgt på demokratisk vis? Hvordan har i så fall 8.000 blitt innkalt til årsmøte når de ikke kjenner underskrivernes adresser? Hvordan har de fått si sin mening om Øst? For oss ser det ut som om ledelsen har blitt valgt blant en liten, entusiastisk gruppe, som har bestemt at FA skal bare ha ett alternativ, nemlig Øst.

HER kan du lese ett innlegg fra øst-aksjonist Geir Bjørnar Smebye.

Dette bygger vi på det som var FAs utgangspunkt for underskriftsaksjonen. Der stilte FA krav om å legge sporet i tunell under Hamar for slik å redde strandsonen. Vi tror en betydelig del av de 8.000 ikke mener at den utfylte parkeringsplassen på 8-metersplanet er en del av strandsonen. Men dagens ledelse tar seg den frihet å innlemme denne fyllingen i strandsonen, ved at de ikke vil ha tegn som viser spor av jernbane vest for dagens stasjonsbygning. Verken master, ledninger, trafikklys eller skilt skal være synlige her. Siden ingen alternativer oppfyller dette kravet, tillater de seg enøyd å gå inn for Øst på vegne av de 8.000.

Slik gjør de argumentasjonen for Øst enkel for seg, og er uten forståelse for noe kompromiss. Er det mulig at de 8.000 er like kompromissløse som ledelsen? Vi mener det store spørsmålet er hvordan byens innbyggere ser på Fylkesmannens, Espern Eiendoms og vårt kompromissforslag om en optimalisert kulvert.

De påstår også at de har det store flertallet av byens innbyggere med seg i sitt syn om at Øst er best. Da må vi minne om at alle meningsmålinger som har vært holdt om dette temaet, også kommunestyrets vedtak, har utelatt vårt kompromissforslag. Snedig gjort bare å ha Bane NORs høge kulvert med blokkbebyggelse eller bru som vestlig alternativ. Er det ikke på tide å la folk si sin mening om den optimaliserte kulverten?

Vi kan ikke forstå at dagens ledelse mener de representerer alle 8.000 underskriverne. Vi tror mange av underskriverne kan tenke seg å verne strandsonen og utvikle byen ved å gå inn for Fylkesmannens forslag, og ikke inntar et så ekstremt standpunkt som det ledelsen gjør. Men dette kan ledelsen finne ut ved å starte en ny underskriftskampanje for å legge sporet forbi Vikingskipet. Da først blir aksjonens argumenter for Øst relevante, og det må også bli mye hyggeligere å lede en aksjon der en vet at «medlemmene» støtter kravene en stiller. Men 8.000 blir det nok ikke å slå i bordet med.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke