23. okt
KULVERT: A: Her er den lukkede kulverten bare 0,5m over nåværende 8 m-plan. B: Her lukkes den åpne kulverten fra øst. Kulvertlokket blir her på høyden 127,4 meter og 2,4 meter over 8m-planet. Den hvite streken markerer kulvertkanten. Fra B synker kulverten 2 prosent vestover.
 
Folkeaksjonen for 100 prosent jernbanefri strandsone
Ingen synlege tegn: Så har endeleg Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone tona klart flagg: Smebye sier i sitt innlegg den 11. juli at de ikke vil akseptere noe synlig tegn til jernbane over dagens terreng vest for Hamar stasjon, heller ikke kjøreledninger.

Publisert: 15.jul.2016 04:00
Oppdatert: 15.jul.2016 06:48

Da forstår vi hvorfor de ikke godtar vårt senkede alternativ over 8m-planet og under småbåthavna. Vårt alternativ har en åpen kulvert fram til forlengelsen av Vangsvegen, og deretter under bakken til Jessnes. Kanten på den åpne kulverten ligger i flomsikkert nivå (127,4 moh., 1 meter over 200-årsflom og 2,4 meter over dagens Åttemetersplan. Den vannrette kanten på åpen kulvert er tegnet hvit på fotografiet fra moloen på Tjuvholmen. Selvsagt vil kjøreledningene stikke opp fra den åpne kulverten og heve seg til normalt nivå når vi kommer til stasjonen. På bildet er ikke de nåværende kjøreledningene fjernet. Virker de svært skjemmende for byen?

Det er naturlig at Vangsvegen forlenges ned og på utsiden av kulverten slik at Espern og Tjuvholmen får vegtilknytning. Utenfor dette igjen kan strandpromenaden forlenges og parken utvides med en innbydende strand mot Mjøsa.

Med forlengelsen av Vangsvegen får vi godt vegsamband med Espern, men også atkomst til et parkeringshus som må ligge på utsiden av sporene innenfor Tjuvholmen. Dette P-huset vil ha tilgang til perrongene og stasjonen ved en lukket atkomstkanal over kjøreledningene omtrent som Olympiabrua. Den kan gå ut fra 2. etasje i P-huset, og må ha heiser og rulletrapper ned på perrongene.

P-huset vil overflødiggjøre parkeringsplass for biler på innsiden av sporene mot Stangevegen. Dermed får vi plass her til bussterminal, drosjeholdeplass, sykkelparkering og av- og påstigning!

Dette er altså Folkeaksjonen imot! På grunn av denne vesle hevingen av 8m-planet og så en liten antydning av kjøreledninger inn mot stasjonen, vil de mye heller rasere Østbyen eller flytte stasjonen til utkanten av byen ved Vikingskipet.

Vi har i tidligere innlegg (HA 10. mai og 6. juli) tatt opp hvilke uheldige følger en stasjon ved rådhuset eller Vikingskipet ville ha for byens utvikling, nåværende og framtidige innbyggere, for miljøet, landbruket og for byens anseelse som forvalter av et internasjonalt vernet våtmarksområde.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke