Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
Anlegg: Det tar plass å bygge veg eller jernbane. Bildet er fra Strandlykkja for noen år siden.Foto: Trond Lillebo
 
Folkeaksjonen ønsker ikke å skremme
Kulvertgjengen fortsetter en diskusjon med oss, samtidig som de offentlig oppfordrer oss til å legge oss ned (Gunnar W. Holm i en debatt i Bylab 27. november).

Publisert: 30.nov.2018 16:46
Oppdatert: 30.nov.2018 16:50

Til det siste er det å si at vi skal, så godt det lar seg gjøre, holde det gående frem til endelig avgjørelse er tatt av politikere på sentralt nivå.

De løsninger vi har sett for Øst som ivaretar både parkering og brannstasjon er blant annet modellen til Bjørklund, Opaas og Skjeset, utstilt på Bylab. Den er basert på de samme tekniske spesifikasjoner som Bane NOR må forholde seg til.

Kulvertgjengen skriver: «På tross av at Smebye er imot skremsler, prøver han å skremme folk i Hamar med en løsning i Vest som er forlatt. Det første forslaget fra Jernbaneverket hadde i sin tid bru over Hamarbukta og en åpen skjæring til litt forbi Maxi.»

Hvorfor kulvertgjengen trekker inn vest med bro i forbindelse med påstand om at vi skremmer folk med den, er meget forunderlig. Det gjør vi ikke. Alle som følger med, vet at bro er forkastet. Vi prøver å få frem at selv en ytterligere senket kulvert vil ødelegge Hamarbukta og skape store utfordringer i byggeprosessen. Når vi skriver om «åpen kulvert nesten helt frem til Maxi», så er det nettopp i forbindelse med byggeprosessen.

Det er ikke lett å bygge dobbeltspor i vann som også er drikkevannskilde, løsmasser og myr, noe man finner på vei vestover, før man, som vi skrev «kan legge på et lokk.» Vi har altså ikke ment eller skrevet om en permanent åpen kulvert, men om en krevende anleggsperiode som vil kreve åpne byggeområder. Skal vi debattere faktaorientert, er det viktig å lese og sitere hele setninger.

Alle som har sett byggeprosessen langs Mjøsa og nå på Midtstranda vet at det er langt større områder som blir berørt enn det som er det ferdige dobbeltsporet. Både massetransporter og anleggsområder krever mye plass, og vestløsningen vil uansett gå gjennom et vesentlige lengre og tett bebygget område enn Øst.

Vårt anliggende er uansett at vi ønsker et åpent og jernbanefritt område foran Hamars historiske sentrum. Heldigvis finnes det alternativer som høyst sannsynlig er både billigere og enklere å bygge. I tråd med kommunestyrets flertall er det også.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke