Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
 
For eller mot reisende?

Publisert: 08.jun.2015 04:00
Oppdatert: 08.jun.2015 08:20

Jernbanereformen er utarbeidet ut fra ideologi og uten involvering fra de fagorganiserte. Og de fleste vil bli berørt i en eller annen form. Største trusselen er ikke om de har en jobb, men det er en trussel mot vilkårene og avtalene som ansatte sammen med NSB, har fremforhandlet gjennom mange år. NSB og Jernbaneverkets ansatte jobber kontinuerlig for endring i selskapene, hver dag. Det er en nødvendighet for å være fremtidsrettet, framoverlent og moderne. Derfor oppnås det slike gode resultater.

NSB og JBV har kultur for god involvering av ansatte. Det gir sikker forutsigbarhet og tryggest mulig jernbane. Det har den nåværende Regjering helt utelatt i den pågående prosessen, og i tillegg vil de hastebehandle uten konsekvensutredning. De blåblå danner et bilde av at norsk jernbane som er på vei mot en avsporing om den ikke konkurranseutsettes.

Deres svar på jernbanesatsing kalles «På rett spor». Det er retorisk riktig, lite forpliktende, men høres ryddig og fint ut. Problemet er at tilbudet til de reisende vil gå i feil retning. At vedlikeholdsbehovet øker parallelt med trafikkøkningen er ikke feil, slitasjen er mer omfattende når det går større tog oftere.

NSB viser i sine årsrapporter at selskapet har hatt en fantastisk utvikling gjennom en seks-sju års periode. Punktligheten er i dag blant det beste i Europa, og foran Sverige og England. Som følge av storsatsing av den rødgrønne regjeringen, ved kjøp av nye togsett, og langsiktige planlegging av ny ruteplan, har det gitt NSB et sammenlagt positivt driftsresultat siden 2008 på ca. 5,8 milliarder. Det er penger som staten via NSB bruker for å ivareta samfunnsoppdraget. Det bidrar til å holde liv i de deler av landet som er utenfor de mest sentrale strøk.

Det er de reisende som blir mest utsatt for den største trusselen i form av endret kjøremønster, økonomisk selvbærende strekninger, nedlegging av ulønnsomme holdeplasser og stasjoner, og ved avvik kan det bli små eller ingen tiltak. Pendlere og andre vil på enkelte strekninger å sitte igjen med et dyrere og mindre pålitelig tilbud. Hastebehandling uten konsekvensutredning lukter det svidd av. Men var ikke reformen for de reisende da? Burde ikke de reisende i det minste få vite om hvilke konsekvenser dette får?

Regjeringen har latt seg inspirere av blant andre England. England, som har de dyreste billettene i Europa. Togpendlere i England må betale dobbelt så mye for sine månedskort som en togpendler i Norge. Er det til det beste for de reisende?

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke