Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
Stasjon: I dette innlegget kommenteres avstanden mellom dagens jernbanestasjon (til venstre) og Vikingskipet i bakgrunnen.Foto: Christian E. Bergheim
 
For enkelt, Live Giset
Live Giset har en sak i HA 5. februar om jernbanestasjonens plassering. Der gjør hun sitt ytterste for å overbevise oss om at den plassering stasjonen har i dag omtrent ikke betyr noe som helst for byens utvikling.

Publisert: 05.feb.2019 14:34
Oppdatert: 05.feb.2019 15:59

Denne stasjonen, sier hun, som ikke greier å holde liv i en kafé, er ikke noe fra eller til for byen. Hun mener dessuten at en flytting av stasjonen til et sted 700 meter unna er helt uproblematisk. For det første snakker vi ikke om 700 meter, heller ikke i luftlinje. For det andre er dette en omgåelse av det som er selve kjernen i spørsmålet om hvilken trasé som Hamar bør velge.

LES Live Gisets innlegg her.

Jeg har fulgt denne debatten i mange år, og til dags dato har jeg ikke truffet på en eneste seriøs aktør som ikke har innsett utfordringene med å flytte stasjonen ut av sentrum. Det foretas 1,3 millioner på - og avstigninger på Hamar stasjon hvert år. Det er denne trafikken som skal flyttes 1,2 kilometer ut av bykjernen, og ergo vil sentrum endre karakter. Det er farlig å late som om denne utfordringen ikke finnes, Hamar og utbygger kan opplagt ikke fatte en beslutning som ikke har vurdert dette.

Dyrvik arkitekter reiste denne problemstillingen i 2014:

«POLARISERING: I alternativ H5 ved Vikingskipet, vil stasjonsområdet ligge 1,2 km fra gammel stasjon (tilsvarer avstanden Slottet i Oslo til Oslo S). Hamar får ved stasjonsalternativ H5 en geografisk utstrekning på over 2 km fra Kulturhuset til ny stasjon, og byutviklingsmessige utfordringene knyttet til dette er hovedsakelig knyttet til vekst. Hvis Hamar vokser tilstrekkelig, vil dette være en akseptabel avstand i fremtiden. Med tilstrekkelig vekst, vil det kunne være grunnlag for å etablere bybane i den grønne ringen, og plassering av stasjonen sammen med Vikingskipet og potensielt store programmer vil kunne være en generator for nye muligheter knyttet til forflytning av store mengder mennesker. Uten vekst vil det nye knutepunktet kunne bli en konkurrent til eksisterende sentrum, og det vil være befolkningsmessig dårlig grunnlag til å takle infrastrukturelle utfordringer knyttet til avstand.»

Det er altså en mulighet for at det nye knutepunktet, uten vekst i sentrum, vil kunne bli en konkurrent til eksisterende sentrum. Såpass må vi kunne ta inn over oss, selv om vi ivrer for at nåværende stasjon kan brukes som bymuseum, vandrerhjem eller servicestasjon for campingplass på Tyvholmen.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke