Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
BOLIGSALG: Ingen markedsføring av «Vikingskiputsikt».Foto: Trond Lillebo
 
Før meg opp på underskriftlisten!
Den iherdige kvartetten for modifisert kulvertløsning har i det siste brukt mer spalteplass på å motarbeide Folkeaksjonen enn på forsikringer fra JBV om at kvartettens løsning garanteres.

Publisert: 21.sep.2016 04:00
Oppdatert: 21.sep.2016 06:44

Den er nemlig premisset for argumentasjonen. Gruppen er flink i geometri, og går grundig til verks, men i sin iver etter å oppnå sitt hovedmål, føler jeg at de snubler litt i argumentene. Målet for gruppen er at Hamar stasjon blir der den er. Så vidt jeg husker begynte Holm med tunnel fra Ottestad. Nå diskuteres noen centimeters senking av sporhøyden og kulvert lenger sør.

For meg ser det ut til at jo lenger sør kulverten starter, desto mer vil den hindre kontakten mot Mjøsa. Sporet skal ligge på 126 ved perrongen og gradvis senkes nordover. Kulverttaket 10 meter (tre etasjer) over det.

Kostnaden er kulvertbarriere og kraftinstallasjoner «midt i glaninga». JBV har ikke mye å gå på for å komme gruppen i møte. De har derfor endret strategi og vist foto tatt fra båt mot byen for å illustrere at ledninger og master ikke er skjemmende. Med respekt å melde; var det ment som en spøk? Bildet er tatt i feil retning.

I deres siste innlegg leses paradoksalt nok en skremselsbeskrivelse av det samme som skjemmer utsikten mot Vikingskipet? Vikingskipet blir nevnt som ett av fire ikoner som pryder Hamar. Mjøsa er ikke blant disse. Hittil har jeg ikke lest noen boligannonse som markedsfører «Vikingskiputsikt». Mjøsutsikt, derimot, benyttes ved det minste glimt. Selvfølgelig finnes det trivelige bo- og bymiljøer uten denne kontakten, men det vil være svært uheldig om JBV skulle frata byen vår dens fremste aktivum. Det er ikke uten grunn at man i dag vil unngå dominerende kraftgater gjennom fjord- og fjellnorge. Om man vil ha et inntrykk av effekten behøver man ikke kjøre lenger enn til Espa/Strandlykkja.

Jeg har registrert at det er et par frafall fra Folkeaksjonen den siste uken. At det skyldes uenighet i synet på transparens i beslutningsprosessene er greit. Det viktige er at vi står sammen om det overordnede målet; Hamar skal få en jernbanefri strandsone. Og da mener jeg fra Espern og nordover. At enkelte har lansert Åkersvika som del av Hamars sjøfront er å strekke stranda lang.

Leder i Folkeaksjonen, Geir B. Smebye, gjør en formidabel jobb på vegne av oss alle, vel vitende om at han blir utsatt for sjikanøse insinuasjoner om egeninteresse. Etter min mening står Smebye fjellstøtt i sin åpenhet om dette, også at han ikke er urolig for personlige konsekvenser om vest skulle bli trumfet gjennom.

Talspersoner for velforeninger i Briskebyen og Disen er nettopp det, og det er legitimt, enten det gjelder jernbane eller forlengelse av Ringgata.

Jeg har ikke stått på Folkeaksjonens underskriftsliste, men jeg vil gjerne bli oppført.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke