buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
20. okt
TELEHIV: Bildet viser skader på en lokal vegstrekning i Stange våren 2018.
Illustrasjonsfoto: Christian E. Bergheim
 
For mye veg og for lite penger
Tallene er klare. På landsbasis er det større risiko for å bli drept eller alvorlig skadet på fylkesvegene enn på riksvegene. I Innlandet skjer det flere ulykker på fylkeskommunale veger enn på riksveger.

Når vi vet at det er større sjanse til å dø eller bli hardt skadet på en fylkesveg enn på en riksveg må staten prioritere fylkesvegene høyere. I forrige statsbudsjett økte vedlikeholdsmidlene til riksveger med over 40 prosent. Forrige statsbudsjett ga fylkeskommunene nullvekst. I realiteten betyr det en nedgang i inntekter. Skal vi nå nullvisjonen må regjeringen prioritere fylkesvegene i kommende statsbudsjett.

Det nye Innlandet blir landets nest største fylkesvegeier med 6296 kilometer veg. Det er et stort ansvar å skulle vedlikeholde et vegnett som tilsvarer en kjøretur fra Tromsø til Marokko. Hvordan sikrer vi økonomi til det?

Brorparten av fylkeskommunes inntekter kommer som rammetilskudd fra staten. Utgiftene skal fordeles på videregående skole til ungdommene våre, kollektiv transport og tannhelse for å nevne noe. Rammetilskuddet fordeles i utgangspunktet likt per innbyggere, før det omfordeles for å utjevne slik at man legger til rette for et likeverdig tilbud til innbyggere i hele landet. Det gjøres gjennom inntektssystemet.

Et nytt inntektssystem skal vedtas av stortinget. Her foreslåes det at antall kilometer veg ikke skal telle lenger. Modellen bidrar også til å beholde standarden som i dag fordi det ikke tas hensyn til forfall eller behov for fornying. Med det nye forslaget til inntektssystem vil Innlandet fylkeskommune tape 82 millioner kroner. Rammetilskuddet tar heller ikke høyde for flom eller at det krever mer å vedlikeholde og drifte veger i et fylke hvor det snør jevnt hele vinteren.

Det nye forslaget slår altså uheldig ut for Innlandet som har mye veg. Skal vi ta hele landet i bruk er det viktig at sentrale fylkesveger har god standard. Våre veger er viktige hovedfartsårer for både egne innbyggere, turister og næringsliv. Våre veger er beredskapsveger ved ulykker på riksvegene. Våre veger må være trafikksikre på lik linje som riksvegene. Våre innspill til regjeringen er at det må tas hensyn til antall kilometer veg, at geografi og klima krever ulik drift og at staten må være med å sikre god standard også på fylkesveger og i særdeleshet beredskapsvegene. Det er på tide med et eget nasjonalt vedlikeholdsprogram for fylkesveger.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat