Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
 
For Riksrevisjonen?

Publisert: 22.nov.2018 15:25
Oppdatert: 22.nov.2018 15:35

Tidligere i høst etter at anbudsrunden var over så ble det engelske selskapet Go-Ahead innkalt til Jernbanedirektoratets anbudsledelse. Det framgår av referater gjengitt i Aftenposten at direktoratet gjentatte ganger spør hvordan Go-Ahead kan komme fram til ulike regnestykker, ikke minst om kundegrunnlag og inntjening. I tillegg er ikke dette selskapet rangert særlig i høyt i Storbritannia.

Ansatt i selskapet Go-Ahead sier møtet handla om at direktoratet mangla kunnskap om hvordan beregningene var gjort. Metodene er anerkjente hevdes det. Og påstår at dette ble avklart.

Hvis det er tilfelle at staten som eier har ansatt folk i Jernbanedirektoratet, som ikke skjønner hva et anbud fra anbyder inneholder. Som anbudsledelse har satt opp kravspesifikasjoner. Da har staten og direktoratet bomma og ansatt feil folk i disse stillingene.

NSB – vårt statlige jernbaneselskap som i de senere år har blitt stykket opp i en rekke selskaper hvor det sitter ledergrupper, konsernsjefer og ledere med skyhøye lønninger som koster fellesskapet dyrt. Ikke bare det, men de fakturer til hverandre. Skaper unødvendige kostnader. Disse selskapene sørger for å gjennomføre Jernbanereformen – borgerlig sides hjertebarn.

Alle disse selskapene og det oppretta Jernbanedirektoratet har skapt en rekke byråkrater, som er stikk i strid borgerlig politikk. I hvert fall er det det de sier overfor velgerne før hvert valg.

Men tilbake til anbudsrunden. Den minner om korrupsjon. Man innkaller vel ikke et selskap igjen for å gå igjennom og bli forklart anbudet og detaljene etter at anbudsrunden er over. Og NSB som er den ene av de tre selskapene – har slått Go-Ahead på 12 av 15 kvalitetspunkter. Og i tillegg tilbakefører til staten betydelige midler som man kunne brukt til innkjøp av materiell.

Enten er det uvitenhet og dårlig kunnskap i Jernbanedirektoratets anbudsledelse, eller så har de handlet utover sin kompetanse og instruks for innhenting av anbud. Dette er skremmende. Ikke bare det. Juridisk må dette være forkastelig. Jeg mener alvorlig at det som er begått av ansvarlige i direktoratet kvalifiserer til en sak hos Riksrevisjonen. Merkelig at ikke opposisjonen i Stortinget har reagert.

Det de har godkjent er en operatør som garantert vil ødelegge norske arbeidsplasser, tariffavtaler, pensjonsavtaler osv. Nå er det i ferd med å ødelegge Sørlandsbanen. Og det er flere på gang – blant annet Dovrebanen som skulle stått ferdig med dobbeltspor til Hamar, men som regjering og departement etter 2013 har utsatt et par ganger.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke