15. sep
Bompenger: Gled dere over den fine vegen i stedet for å klage på bompengene, skriver Trond Kjernli.
 
For sent å klage på bompengene nå
Bompenger: Det er bilistenes fordømte plikt å reagere før vegen skal bygges, skriver Trond Kjernli.

0
Publisert: 24.nov.2014 08:54
Oppdatert: 24.nov.2014 10:50

Det er pinlig irriterende å oppleve at så mange bilister nå klager på høye bompengeutgifter på nye E6 fra Gardermoen til Kolomoen. Pinlig irriterende fordi utgiftene har vært kjent for de fleste lenge før veien ble startet bygd. Jeg mener, da er det en smule sent å komme med klagene nå.

Man kan selvsagt være enig eller uenig i at veiene i Norge skal bompengefinansieres, men det er et faktum at et stort flertall av det norske folk støtter en slik praksis, og da må man på en måte forholde seg til det. Men da er det selvsagt en soleklar rett at bilistene på forhånd er kjent med hvor store utgiftene blir for den enkelte bilist, og det er bilistenes fordømte plikt å reagere på dette før utbyggingen er et faktum. Etterpå er det for sent.

Noen nevner at Sverige er uten bompenger, og at det burde være enkelt for rike Norge å være like gode på dette området. Om det er det å si at vi i Norge i større grad enn svenskene, har valgt å opprettholde bosetting også der «ingen skulle tru at nokon kunne bu». Dette synes de fleste av oss er idyllisk, fint og flott, i alle fall på TV. Men når små grender, fjellgårder og de nøkneste øyer skal ha veier, bruer, tunneler, telefon, strøm og bredbånd, koster dette penger. Dette har vi tatt oss råd til i Norge.

Noen mener også at bompengeselskapene er grådige, og sitter igjen med store overskudd. Det er vel da å si om dette at de fleste av disse bompengeselskapene delvis er fylkeskommunale, og at eventuelle overskudd hos disse da nettopp går tilbake slik at fylkene kan opprettholde farbare veier også der «ingen skulle tru at nokon kunne bu». Dette gjelder også i Hedmark.

Jeg vil minne alle om at også E6 fra Kolomoen og nordover skal bompengefinansieres, og at det vil koste flesk å kjøre på den. Så får hver enkelt bilist gjøre seg opp en mening om utbyggingen er verdt kostnadene. En eventuell 4-felts riksveg 25 mellom Hamar og Løten skal også bompengefinansieres. Denne veien kjører jeg daglig, uten problem. De tre-fire minuttene jeg daglig vil spare på en utbygging, kommer overhodet ikke opp mot de kostnadene jeg får med bompenger. Så høy timelønn har jeg ikke. Når en slik utbygging også vil medføre store konsekvenser for etablerte boligområder på Ridabu, er det min plikt som bilist å si klart ifra på forhånd at denne utbyggingen aldri må effektueres, men at vi fortsatt vil kjøre gratis på den veien vi har i dag. De som er enige i dette, må stå opp og si fra.

Jeg leser at mange nå prøver å finne utveier og omveier for å slippe å betale bompenger på E6. Dette finner jeg merkelig paradoksalt. Jeg ville tro at en 4-felts vei nettopp skulle bidra til en raskere framkomst. Dersom bilistene likevel har tid til å finne omveier for å slippe bompenger, kan en saktens lure på verdien av utbyggingen. Det er også hevdet at en utbygging av E6 blir gjort for å bedre trafikksikkerheten. Dersom tusenvis av bilister framover nå skal finne omveier langs skoleveier og tett bebyggelse, kan en vel også stille spørsmål om hvilket bidrag en utbygging av E6 har for trafikksikkerheten totalt sett.

Moral nr. 1 må være at folk må skjerpe seg, og heller glede seg over den fine veien de har fått, framfor å klage over kostnadene. Moral nr. 2 må være at folk må engasjere seg i utbyggingssaker før utbyggingen foretas, og si nei mens det ennå er mulig. En måte å gjøre dette på er å delta i lokalvalget vi skal ha neste høst. Og ellers er toget på mange strekninger et godt og billig alternativ.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke