Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
 
Forgubbing og strandsone

0
Publisert: 24.jun.2015 04:00
Oppdatert: 24.jun.2015 08:19

Anders Daleng Haukedal, en partifelle av meg, har i et innlegg i HA 20. juni noen kommentarer til mitt lille spørsmål til Folkeaksjonen for en jernbanefri strandsone. Mitt spørsmål handlet om hva som er sannsynlig utvikling i strandsonen hvis traseen blir frigjort.

Fra Folkeaksjonens side er dette nå bekreftet: Det blir plen/park helt ned til vannkanten, eller for å gjenta Geir Bjørnar Smebys svar til meg i HA 19. juni: «Dagens nyopprustede Strandgate vil være en fin avslutning av sentrums kvartalstruktur og gi oss en naturlig overgang til grøntområde ned til Mjøsa».

Det er som sagt ikke jeg som mener dette. Folkeaksjonen flagger en slik framtidsløsning. Er en slik løsning realistisk? Jeg forstår jo at denne «grøntvisjonen» passer inn for å få støtte for en nedlegging av dagens trase, men jeg mener at Folkeaksjonen her snakker mot bedre vitende. Selv Folkeaksjonen må ha forstått at en eventuell frigjøring av arealer i dette området nødvendigvis vil innebære at Hamars «skyline» vil bli drastisk endret. Vi vil, etter min oppfatning, få en utsikt ut over Mjøsa som er fullstendig fraværende, mye dårligere enn hvilken som helst framtidig jernbaneløsning i denne traseen.

Jeg er for at jernbanen blir der den er. Blir den ikke det, så er jeg for at de frigjorte arealer blir brukt til utvikling av sentrum. Det vil si en heftig bebyggelse, med boliger, forretninger, restauranter og et nytt havneområde utenfor der. Folkeaksjonens parole om en jernbanefri strandsone med grøntarealer fra Strandgata og ned til vannkanten er en illusjon, hentet ut av et ønske om å unngå dobbeltspor i egen hage.

Dette er ikke forgubbing, Anders, det heter utvikling. Grunnene til at jeg er for dagens trase er mange, ikke minst fordi ett av alternativene innebærer stasjon under rådhuset og en rasering av Østbyen. Men det aller viktigste for meg er å sikre at dobbeltsporet kommer, at valget om trase blir tatt i 2016 og at togene krysser hverandre i 2024, i Hamar.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke