15. sep
LYS: Motorvei uten lys i Italia.
 
Forståelse av miljøhensyn helt fraværende

Publisert: 26.sep.2017 23:13
Oppdatert: 26.sep.2017 23:23

I innlegg i HA 8. og 25. september har Arne Skarseth meget god og saklig informasjon med ønske om full vegbelysning på den nye etappen av E6. Det er ikke vanskelig å være enig med ham om at full vegbelysning er ideelt. Men hvis en ser på hva det koster av ressursforbruk både ved anlegg og drift er det skremmende at forståelse av miljøhensyn er totalt fraværende.

Det har omsider begynt å bli en erkjennelse i samfunnet vårt at vi må redusere forbruket. Da er det er nødvendig å gjøre noe i praksis og ikke bare snakke om det. Vi må lære oss til å redusere kravene hvis kloden vår skal overleve. Sløyfing av vegbelysning vil bidra til troverdighet.

I debattinnleggene som jeg referer til, er det med rette sterkt fokus på sikkerhet. Uten vegbelysning vil sikkerheten bli redusert i mørke. Men det er sjåførens plikt å sette ned farten når sikten blir dårligere. Det er en selvfølge og kan med moderne teknikk forsterkes med fartsskilter som automatisk angir en lavere hastighet (for eksempel 60 km/h) når dagslyset avtar. I andre land er det motorveger med fartsgrense 100 km/h og mer med flere filer i hver retning der det ikke er belysning. Det må da vi også kunne leve med.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke