16. sep
 
Fra Sture Stork til Jesperpus
De gamle avishusene har en tøffere kamp om leserne enn noen gang. Derfor blogger katten Jesperpus på h-a.no

Publisert: 28.nov.2015 04:00
Oppdatert: 28.nov.2015 07:26

Jesperpus har inntatt Hamar Arbeiderblad! Den lille katten som har Facebook-venner i 43 land blogger i HA.

Vi får innkikk i et tenkt katteliv, en ekte norsk huskatt med sitt «pusongeliv», som det heter i bloggen.

Som det heter i Jespers blogg: «Bor heldigvis langt fra by og bråk, og har mitt helt eget pusongerike». Blogg-universet til HA utvides. Vi har allerede treningsblogg og hockeyblogg, og kommer med villmarksblogg og blogg om oppussing. Over 15.000 sidevisninger første måneden forteller at leseren vil ha mer enn god journalistikk.

For seks år siden valgte en stork å overvintre til Hamar. Det ble beskrevet som en sensasjon. Hans bevegelser ble hyppig beskrevet i avisen som døpte ham til Sture Stork. Da han tok en flytur til Sverige spurte HA over to sider: «Sture Stork på Harry-tur?»

Helt ukjent er altså ikke ærverdige Hamar Arbeiderblad med dyr i spaltene.

Men det fortelles også om en heftig debatt i redaksjonen om hvorvidt dette var seriøs journalistikk. Sterke røster ønsket at daværende redaktør skulle sette foten ned og si: Nok Sture Stork nå!

Når HA nå går aktivt ut for å hente bloggeren Jesperpus er det et treffende bilde på den enorme forandringen de tradisjonelle avishusene står midt i.

Siden 1997 har HA mistet nesten 7.000 abonnenter på sitt viktigste produkt; papiravisen som leveres i postkassene hver dag.

I 2002 var VG landets klart største avis smed et daglig salg på 390.000 aviser i stativene. I fjor var opplaget sunket til 138.000 aviser, altså har nesten to tredjedeler av aviskjøperne forsvunnet. Denne trenden har nå nådd lokalavisene.

Hvor har de gått? Blant annet til sosiale medier, til andre nyhetskilder, til for eksempel spillindustrien, til alt det som finnes på den lille mobiltelefonen de fleste av oss bærer i lomma overalt hvor vi ferdes.

I 1991 brukte vi i gjennomsnitt 39 minutter hver dag på å lese papiraviser. I 2014 bare et snaut kvarter, mens vi bruker to timer hver dag på Internett.

Når både lesere og annonsører vender papiravisen ryggen, må mediehusene foreta seg noe hvis vi ikke skal forsvinne.

Lokalaviser over hele Norge leter etter de inntektene som i så mange år har gjort dem til selve limet i lokalsamfunnet. Som papiravis er vi en sterk merkevare. Men i digitale kanaler kjemper vi hardere enn noen gang om leserne. Journalister og redaktører har blitt tvunget til å spørre hva leserne egentlig vil ha.

Svaret oppleves kanskje noen ganger som litt ubehagelig? Dette er de mest leste sakene på h-a.no siste uke:

1. Døve Espen har søkt 200 jobber/nå har han fått jobb

2. Kollisjon mellom to biler i Moelv

3. Politiet søker etter dame i boblejakke

4. Overtent hus i Furnes

5. Autist mishandlet av tenåringer

6. Storhamar Ishockey foran kampen mot Vålerenga

7. Glatte veger i kveld

Hva listen forteller?

Leserne vil bli oppdatert på alt som skjer rundt dem, så raskt som mulig. De er opptatt av den nære, personlige eller rystende historien som kan berøre dem, eller informasjon de trenger i sin daglige tilværelse. Og så vil de bli underholdt. Derfor er det så mange av oss som aller først sjekker Facebook, før vi ser hva som har skjedd i verden siste døgn. Hvor mange har likt min siste statusoppdatering? Bryllupsbildene, den siste ferieturen til naboen, ordføreren som viser fram barnebarna eller det opprørende debattinnlegget som så mange har delt.

Jesperpus representerer noe av dette. Behovet for å bli underholdt, et brekk fra hverdagen, noe gjenkjennelig for alle som en gang har hatt et dyr, det ukompliserte blikket på verden,

Hvor blir det av den grundige journalistikken som handler om de viktige sakene? HA lager dem i rikt monn. Men skal de viktige sakene kunne kjempe med hverdagshistorier på sosiale medier må de lages bedre enn før.

Mange anser jernbanesaken som den viktigste for Hamar-regionen på mange, mange år.

Da Jernbaneverket presenterte sine alternativer forrige uke overførte vi hele møtet på HATV, oppdaterte leserne med egne nettsaker gjennom kvelden, hadde solid dekning i papiravisen dagen etter, og debatt på HATV. 19.000 lesere så et eller flere av disse elementene, mens nesten 5.000 har sjekket siste nytt om Jesperpus.

Det er mulig for journalistikken å vinne kampen om oppmerksomheten, men det krever både ressurser og kvalitet.

Vi vil være den viktigste arenaen for offentlig debatt i Hamar-regionen, heter det i HAs redaksjonelle program. Det forutsetter at vi har lesere i alle kanaler.

I september 2015 hadde vi nesten en halv million digitale lesere, som leste 3,5 millioner sider på h-a.no. Det er en formidabel vekst. Men siste kvartal hadde Facebook et annonseoverskudd på 9,6 milliarder kroner, uten å lage innhold i det hele tatt.

Mens avisene sliter med å få leserne til å betale for dybdejournalistikk, er vi alle med på å gjøre sosiale medier til en mer lønnsom arena enn vår egen lokalavis hver gang vi trykker «liker».

For en avisredaksjon med klare visjoner for journalistikken, må det ha vært tankevekkende å bli slått ut av historien om Sture Stork. Men tidene endrer seg. Nå har jeg altså satt min lit til Jesperpus som en spydspiss i kampen om lesernes oppmerksomhet.

God helg!

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke