17. sep
 
Framtida tilhører toget, NHO
Togfylket.

Publisert: 15.sep.2015 04:00
Oppdatert: 15.sep.2015 13:11

Hedmark er togfylket framfor noe. Banene ligger der, men trenger med modernisering. I Østerdalen og Solørbanen trengs strøm på banene. Får vi det, vil alle banene våre ville vi kunne løse transportbehovet moderne, raskt og klimavennlig, og vil fjerne tungtrafikk fra vegene. Hva gjør vår mektigste næringslivsorganisasjonen når de skal prioritere framtidas transportløsninger? Sier de full fram for toget? Prioriterer de framtida, klima og toget? Nei da.

Om igjen og om igjen viser NHO seg som en motstander i kampen for klima og moderne transport. Hver gang framtida skal planlegges velger deg veg foran jernbane. NHO har stor påvirkningskraft på de store partiene. Høyre, Frp og Ap står heller ikke står først i kampen for klima og toget.

Denne alliansen gjør at vi ikke tar nødvendige investeringer som virkelig kunne få til et nødvendig grønt skifte innen transport. SV utfordrer NHO til å komme seg ut av gammeldags tankegang, slutte å være bremsekloss og bli med på kampen for elektrifisering av Rørosbanen og Solørbanen, moderne jernbane til Kongsvinger, fullføre dobbeltspor til Lillehammer og gods over på bane som førsteprioritet.

Det er mulig og det er nødvendig og det er moderne. Gjør vi ikke dette når vi aldri klimamålene, vi får ikke tungtrafikken og godstransporten vekk fra vegene våre, og folk får ikke den moderne, bekvemme transporten vi vil ha.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke