15. sep
 
Fraråding uten begrunnelse

Publisert: 28.okt.2016 18:29
Oppdatert: 28.okt.2016 21:16

Geir Bjørnar Smebye og Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone har i lang tid spurt etter mer åpenhet i forhold til den interne prosessen som førte til Jernbaneverkets fraråding av trasé Øst og Midt. Av en eller annen grunn har dette fått Erik Kristiansen til å se rødt.

Selv om dette ikke handler om Kristiansen, er hans innlegg 19.10 en passende innledning. Her er hans budskap at, fordi vernebygget over domkirkeruinene ble fint og fordi de som i sin tid kjempet imot dette, (inkludert Smebye) tok feil, så kan parallell trekkes til jernbanedebatten, med den tilhørende konklusjon, at Jernbaneverket nå må få gjøre som de vil og at ingen statsråder og stortingsrepresentanter heller av denne grunn nå kjøper Smebyes krav. Jeg finner ingen logikk i dette annet enn et brennende ønske om at de som ønsker åpenhet må stanses..

Og nettopp derfor er det viktig å fortsette å spørre om dette. Fordi det ikke er ønsket. Hvorfor vil ikke Jernbaneverket ha åpenhet rundt selve beslutningen?

Hele den demokratiske prosessen rundt trasévalg avhenger av full åpenhet hele veien. Og annuleres idet Jernbaneverket med et pennestrøk sier «Frarådes» og samtidig begrunner dette med «En helhetsvurdering». Hvordan skal departementet, beslutningsmyndighet og statsråder kunne ettergå denne beslutningen? Hva om man ønsker å se en begrunnelse for «Frarådes» annet enn at det er «En helhetsvurdering av delvis ikke målbare etterprøvbare elementer»?

Det har vært gjentatt hele veien, at dette er en åpen demokratisk prosess. Men en demokratisk prosess har ingen verdi, om en av partene skal kunne sette seg på bakrommet og til slutt avgjøre, uten innsyn og uten å måtte begrunne. Jeg mener vi nå føres bak lyset. Dette har vært delvis en skinnprosess som det kan virke som nå er viktig å legge lokk over og avslutte.

Hadde Jernbaneverket laget en oversikt med alle faktorer de har vurdert, pluss og minus, for alle traséalternativene, så ville ikke behovet for referansepersoner vært like opplagt. Da kunne departement og statsråder gått inn, stilt kvalifiserte spørsmål og etterprøvd både «Frarådes» og «Anbefales». Men det høres vel også provoserende ut, Kristiansen.

Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke