Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
NOSTALGI: Du kunne stille klokka etter toget som gikk. Dette er på Norsk Jernbanemuseum.
FOTO: CHRISTIAN E. BERGHEIM
 
Fremtidig trafikk, ikke nostalgi
Roger Synstad skriver i HA om jernbanens fortid og fremtid, med flere kommentarer til Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar.

Publisert: 18.sep.2015 04:00
Oppdatert: 18.sep.2015 11:52

Disse kan ikke bli stående uimotsagt. Synstad skriver at han blir inspirert av veteranenes kjærlighet til toget og at du kunne stille klokka etter toget som passerte. Med fremtidens trafikkmengde, med tog kanskje hvert 5. minutt i perioder av døgnet, kan du stille klokka mye.

Vi snakker nemlig ikke om dagens togtrafikk når det gjelder dobbeltspor. Hadde dagens trafikknivå blitt opprettholdt i all fremtid, hadde vi jo ikke trengt et nytt dobbeltspor. Vi snakker om trafikken som skal gå her de neste 100 år.

Uttrykkene «dagens jernbanetrasé pokker i vold», «evigvarende byggeplass» og «at Briskebyen og Disen går med i dragsuget, spiller ingen rolle» vitner om liten respekt for andres meninger. Synstad bør være kjent med at vi blant annet har fremlagt en løsning for trasé Øst som sparer bebyggelsen i Briskebyen og Disen og det aller meste av matjorda på Børstad.

For trasé «Midt» har vi foreslått en endring av Jernbaneverkets tidligere H2, som de fremla som «Midt». Dette ønsket et samlet kommunestyre i juni skulle være med i den videre utredningen. Det samme kommunestyret sa i 2012 sa at de ønsket andre alternativer enn strandsonen for dobbeltsporet. Da rammer karakteristikkene også disse 39 folkevalgte. Det var kanskje ikke meningen.

Synstad sier han ennå ikke har sett et overslag på hvor mange milliarder Folkeaksjonens alternativer vil koste. Jeg henviser da til JBVs eget kostnadsoverslag fra 2013 hvor «Vest» (H1) og «Øst» (H5) vil koste om lag det samme (12 milliarder for strekningen Sørli – Brumunddal), mens «Midt» (H2) ble noe dyrere. Senere har blant andre Hamar Ap stilt krav om tunnel fra Bryggeriundergangen for «Vest», noe som vil gjøre alternativet dyrere enn tidligere overslag fra Jernbaneverket.

Synstad skriver også rimelig nedlatende om at vi har noen tanker for en fremtidig strandsone foran sentrum. Til orientering ble ideene tatt svært godt i mot av de fleste partiledere i Hamar rett før valget og beskrevet som interessante, konstruktive og realistiske. Fra vår side ble det presisert at dette var ideer, ikke ferdige løsninger.

For øvrig er jeg også vokst opp med jernbanen, i Østbyen. Mange dager ble tilbrakt på den gamle «fraktgodsen» i Stangeveien hvor vi «hjalp til» med dette og hint for å få være i nærheten av togene. Jernbanen hadde sin sjarm, men utviklingen går videre. Togene vil gå på de nye sporene de neste 100 år. Da må vi rette blikket fremover, legge til rette for kommende generasjoner og ikke bare se i speilet.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke