23. okt
 
Frp + H + V + KrF vil ødelegge taxinæringa

Publisert: 09.sep.2019 14:38
Oppdatert: 10.sep.2019 07:08

Regjeringen foreslår å frislippe taxiløyvene. Alle som har gjennomført løyvekurs skal kunne opprette sin eget taxiløyve, altså egen drosjebil med taklampe og sjåfør. I dag er det fylkeskommunen som avgjør hvor mange drosjer som skal være tilknyttet den enkelte taxisentral.

Hvordan vil det gå med lønnsomheten til den enkelte drosjeeier hvis det blir fritt fram for å få nye taxier i trafikk? Hvordan vil det gå med inntekten til den enkelte taxisjåfør, som fra før er lav nok, tatt i betraktning antall arbeidstimer (gjerne 45-50 timer/uke). Det blir neppe noen flere kunder av at det står 10 ledige taxier på holdeplassen i stedet for fem.

Og ikke minst: Hvordan vil det gå med kvaliteten på tjenestetilbudet? Kvaliteten på den enkelte sjåførs utførelse av jobben og kvaliteten på kjøretøyet?

Hvordan skal dette organiseres? Skal kundene kontakte den enkelte taxi direkte, slik pirattaxivirksomheten drives i dag? Hva med takstene? Skal de også frislippes? Og sjåførene vil naturlig nok gjøre hva de kan for å unngå de minst lønnsomme turene når de tjener dårlig nok fra før. Hvis en virksomhet som taxinæringen avreguleres kan det bli en alles kamp mot alle, og en næring mer preget av vill vest enn forutsigbarhet for kundene.

Regjeringen har en naiv tro på at markedet løser alle samfunnets utfordringer til det beste for alle. I handel med varer kan dette fungere, men i en servicenæring som taxibransjen er, vil det ikke kunne fungere i det hele tatt.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke