Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
E6 «By night»: Mørkt fra Dal til Kolomoen.Foto: Christian E. Bergheim
 
Full veibelysning Dal - Kolomoen
Jeg vil oppfordre Statens Veivesen (SV) til å lyssette vegstrekningen Dal - Kolomoen.

Publisert: 07.sep.2017 17:01
Oppdatert: 07.sep.2017 17:52

Strekningen Dal til Kolomoen skulle være et prøveprosjekt hvor det ikke skulle være annet enn LEDE lys og uten veiskulder. Jeg har spurt Nye Veier om prosjektet skulle evalueres. Da fikk jeg til svar at dette er SV sitt prøveprosjekt og det er de som eventuelt må evaluere prosjektet.

Er prøveprosjektet Dal til Kolomoen evaluert? Nå vet alle at nye E6 Kolomoen til Mjøsbrua skal få full belysning og 2 meter veiskulder. Det vil bli rart å ha ei hovedtrafikkåre gjennom landsdelen hvor det er full belysning fra Oslo til Dal. Fra Dal til Kolomoen er det mørkt. Fra Kolomoen og til Mjøsbrua blir det full belysning Dette vil ikke bare være rart, men det er faktisk ulovlig å holde 110 kilometer på nærlys i mørket. Skal det kjøres lovlig, skal hastigheten på nærlys ikke overstige 60 kilometer. Da har du stopplengde på 52 meter. Skal det kjøres lovlig på maks lovlig hastighet, blir det kengurukjøring.

Da jeg frontet full belysning på E6 Kolomoen til Mjøsbrua spurte jeg en politijurist om det var lovlig å kjøre i 110 kilometer på nærlys. Han viste da til vegtrafikklovens paragrafer 6 og 13.

Vegtrafikkloven § 6. Fartsregler

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

Trafikkreglenes § 13. Særlige bestemmelser om kjørefarten

Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring.

Du skal alltid klare å stanse på den strekningen du har oversikt over (belyser), og samtidig ha full kontroll på egen bil. Om det er bar asfalt, snø eller is, mørkt eller lyst - du skal alltid klare å stanse.

Det er sjåførens ansvar å tilpasse farten etter forholdene, men det er vel ingen som tenker over at de bryter loven når de overstiger 60 km på nærlys i mørket på E6.

Du skal stoppe på den avstanden lyset lyser på nærlys og på langlys. Klarer du ikke det, kan du bli dømt for uansvarlig kjøring.

I 60 km. kjører du 16,6 meter i sekundet og med ett sekunds reaksjonstid har du en stopplengde på 52 meter på tørr asfalt. I 90 km kjører du 25 meter i sekundet og har en stopplengde på 108 meter. I 110 km kjører du 30,5 meter i sekundet og har en stopplengde på 151 meter.

Får du en upåregnelig hindring i din kjørebane i mørket - du kjører på nærlys - kolliderer og får en personskade. Da vil domstolene komme inn, og det er helt klart at det er uforsvarlig kjøring å kjøre på nærlys i 110 kilometer.

Løsningen har to muligheter. Enten må hastigheten settes ned til forsvarlig hastighet i den mørke årstiden. Ellers må det settes opp lysmaster slik at hastigheten blir den samme på hele hovedtrafikkåra gjennom fylket/landsdelen.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke