Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
SNORKLIPPING: Åpning av den nye E6-en lengst sør i Stange.FOTO: HANNE MAREN TORPEN HOKSTAD
 
Fylkene må samarbeide om samferdsel
Samferdsel: Hedmark og Oppland krangler på mange områder, men på et felt er det et vellykket samarbeid, skriver Guttorm Tysnes.

0
Publisert: 20.apr.2015 04:00
Oppdatert: 20.apr.2015 07:15

De siste 11 årene har Innlandet vært samlet i samferdselsprioriteringene. Når politikerne skal diskutere ny Nasjonal Transportplan for 2018-2027 i felles fylkesting kommende torsdag, er det svært viktig at de også denne gangen klarer å bli enige!

Hva var situasjonen i 2004? Jo, det ble knapt bevilget en krone til nye veger i Innlandet. De store OL-investeringene hadde selvsagt litt av skylda, men det var også et faktum at Hedmark og Oppland la fram hver sine forslag. Vi ble rett og slett for svake når rikspolitikere skulle fordele pengene.

I 2004 ble det trommet sammen til stormøte på Biri – med en uvanlig form og uten bindende politiske vedtak. Men de aller fleste som var tilstede, forsto at samling om prioriteringer er viktig.

Lottorekka 2-4-6-16, ble lagt fram. Den ble senere justert med tilleggstallene 3/35. I samme år ble Vegforum Innlandet dannet. Et forum for store vegbrukere i våre fylker. Næringslivet, privatbilistene, maskinentreprenørene, fagbevegelsen og lastebileierne gikk sammen, arrangerte møter, snakket med Statens vegvesen og ble en innpisker i den politiske debatten.

Siden 2004 har medlemmene i transportkomiteen visst hva Lottorekka er. Fortsatt kommer «trylleordet» fram når vi møter stortingspolitikerne. De har forstått at det ikke er mulig å sammenligne Vestfold med våre fylker, slik det ble gjort i lokalradioen foran Honne-møtet. Vestfold er mindre enn den største kommunen i Innlandet. Og vi har 48 kommuner. Vi er også viktige vegfylker for andre landsdeler – nord-sør og øst-vest. Og vi er de to eneste fylkene i landet uten kystlinjer.

Langvarig innsats gir resultater. 2014 ble året da vi virkelig fikk uttelling for Lottorekka. 10 år etter at det var «samling i bånn», ble det åpnet nye veganlegg for ni milliarder kroner i Innlandet. I tillegg pågår det bygging for 10 milliarder. Stortingspolitikerne har plukket opp «kule etter kule» fra Lottorekka.

I fjor ble det klippet snorer på E6 Minnesund – Labbdalen, E16 Slomarka – Kongsvinger, RV3 Åsta, riksveg 4 Lygna og E16 Fønhus - Bagn. Riktignok er bompengeandelen for høy, men vegene blir i hvert fall bygget.

Fortsatt gjenstår viktige strekninger, mens andre veger venter på tur. 4-felts motorveg mellom mjøsbyene pluss Elverum, kan bli den spreke motoren som Innlandet trenger. Da vil bosetting og arbeidsplasser bli knyttet enda sterkere sammen. Her mangler det meste. Inkludert konkrete løsninger forbi Lillehammer.

Vegforum Innlandet er spent på diskusjonene i felles fylkesting torsdag. Vi forventer at fylkespolitikerne også denne gangen klarer å samle seg om felles prioriteringer. Vi frykter splittelse, selv om vi ikke tror det. Legger Hedmark og Oppland fram to ulike vedtak, vil det være en kraftig svekkelse når den nye Nasjonale Transportplanen skal diskuteres på riksplan. I samferdselspolitikken betyr vennskap og allianser mye. Når to fylker snakker med en stemme, gir det bedre uttelling enn sololøp.

Fylkespolitikerne i Innlandet fortjener ros for at de har fattet fornuftige vedtak ved de siste NTP-rulleringene. Vegforum Innlandet har et klart råd: Ikke kjør i grøfta! Hold dere på vegen og i sporet også denne gangen!

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke