17. sep
 
Fylkesmannen nærmer seg Hamar

Publisert: 02.feb.2017 18:50
Oppdatert: 03.feb.2017 07:19

Fredag sendte Fylkesmannen over sin rapport til departementet etter meklingen om trasé for dobbeltsporet gjennom Hamar. Den 14 sider lange rapporten inneholder noen nye momenter som vi ønsker å kommentere.

Vi er glad for at Fylkesmannens rapport er mer i tråd med Hamars ønsker enn Fylkesmannens tidligere høringsuttalelse fra september i fjor.

Fylkesmannen støtter Riksantikvarens innsigelse og fraråder bro over Hamarbukta som nå er Bane NORs anbefalte løsning.

Fylkesmannen går imot utbygging i Hamarbukta, og sier at Bane Nor hittil ikke har lagt frem en akseptabel kulvertløsning.

Fylkesmannen har gått bort fra å si at Øst har klart størst negativ innvirkning på naturreservatet i Åkersvika, til å si at Øst har størst negativ innvirkning. Vi leser denne endringen som en erkjennelse av at det her er relativt små forskjeller mellom alternativene.

Når det gjelder Fylkesmannens ønske om utredning av en såkalt senket kulvert, uttaler Fylkesmannen seg på en for oss lite realistisk måte. Bane Nor har vært meget tydelige på at kulvert forutsetter massiv utbygging i Hamarbukta for å dekke merkostnadene for byggingen. Etter at kommunestyret har forkastet kulvert og tett utbygging i Hamarbukta, har jo også Bane Nor selv forkastet løsningen grunnet manglende støtte til utbyggingen i Hamarbukta.

Fylkesmannen ønsker utredet om kulverten kan gjøres mer spiselig ved å senke sporene ytterligere og fjerne bebyggelsen. I realiteten foreslår han en kulvert som er rundt 2,5 milliard dyrere enn Øst-alternativet, ifølge Bane Nor, uten de inntektsmessige forholdene tatt inn. Basert på politiske signaler om at pris blir avgjørende, er dette etter vår mening fullstendig urealistisk og en avsporing i forhold til det stadiet denne saken nå er kommet.

Fylkesmannen støtter ytterligere utredning av Øst, og henviser til lokalt selvstyre og sakens betydning. Vi leser dette som at Fylkesmannen er mer åpen for Øst-alternativet enn tidligere.

Vi mener den beste løsningen for Hamar er Øst-alternativet. Den er rimeligst og løsningen lar seg gjennomføre uten store driftsforstyrrelser og avbrudd for Dovrebanen. Hamar slipper en byggeplass foran sentrum i flere år og den redder hele Hamars strandsone.

leder i NåEllerAldri

leder i Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke